Pappas psykiska ohälsa går ut över mig
min pappa mår dåligt och lider av psykisk ohälsa, detta går ut på mig. Han går runt och kallar mig fet och lat och massa sånna ord, och jag mår redan piss över min kropp och detta gör att jag blir ännu mer osäker på mig själv. Sen så kan han dra mig i håret, smälla till mig i bakhuvet eller linkande om jag inte gör som han säger. Detta gör att jag har fått självskadebeteende och mår piss. Snälla hjälp mig//tjej 14 år
//tjej 14 år

BUP svarar:
Hej, så bra att du skriver till oss!
Din pappas beteende mot dig är helt oacceptabelt. Även om han mår psykiskt dåligt så ska det inte gå ut över dig eller någon annan.
Att han kallar dig för en massa saker är ett uttryck för hur dåligt han mår och inte någon sann beskrivning av verkligheten. Det är lätt att ta till sig sådana ord när de sägs av en förälder. Men du kopplar det klokt nog till hans psykiska ohälsa, och det är bra att du kan göra det. För det är där som problemet ligger, inte hos dig.
Du skriver inget om din mamma, hurdan är din kontakt med henne? Vet hon om hur det är, skulle hon kunna hjälpa dig? Om du inte kan få hjälp från henne så måste någon annan vuxen hjälpa dig. Vilka finns i din omgivning, någon annan släkting, lärare, skolkuratorn eller sköterskan, granne, kompisförälder? Det spelar ingen roll vem det är, huvudsaken är att det är en person som du kan berätta för och som kan ha kontakt med både dig och pappa.
Din pappa behöver hjälp. Kanske har han det redan men annars måste någon annan vuxen hjälpa er med detta. Din pappa verkar behöva hjälp för att förstå att han behandlar dig illa och att det inte kan få fortsätta.
Ni behöver omedelbar hjälp med hur din pappa behandlar dig och hur du mår. Tänk igenom vilken vuxen som kan lyssna och förstå ditt utsatta läge och som har förmåga att göra något. Jag kan inte tala om vad ni behöver, kanske kan några samtal med din pappa räcka för att han ska kunna få egen hjälp och sluta behandla dig illa. Annars måste den vuxna kanske göra en orosanmälan till socialtjänsten. I så fall får både du och pappa (både tillsammans och var och en för sig) träffa och tala med en socialsekreterare för att ni båda ska få hjälp med er situation.
Men du behöver också hjälp med hur du kan hantera ditt eget mående och självskadebeteende. Därför är det jätteviktigt att ni får hjälp utifrån.
Att du skrivit till oss var väldigt bra! Du kan också gå in på Bris och ringa eller mejla till en vuxen varje dag i veckan. Om du tycker det är svårt att berätta för någon vuxen du känner så är Bris ett bra alternativ eftersom du kan återkomma.
Hoppas du kan ta tag i detta så att det blir ett slut på din pappas beteende och du själv kan må bättre.