Panik över skolan
Hej jag får panik över skolan och får panik attacker då och då och kan inte andas och gråter massor och allt de har med skolan att göra får som prestons ångest och undrar om jag kan prata med någon eller vad jag ska göra ?
E

BUP svarar:
Hej!
Det här håller inte att du är så pass stressad av skolan att du får panik och gråter massor över allt som hänger ihop med skolan. Du skriver mycket kort, jag vet alltså inte vad det är konkret som stressar dig. Men du nämner prestationsångest. Det säger till mig att du är mycket angelägen om att ha bra betyg.
Det är naturligtvis bra om du har ambitioner och vill prestera väl. Men det verkar ha gått för långt hos dig. Grundproblemet brukar vara i så fall att man tror att det hänger alltför mycket på betygen, mer än det faktiskt gör. Eller att man har för höga krav på sig av någon i familjen, till exempel av föräldrarna.
Mitt svar på din fråga är att ja, du ska definitivt tala med någon. Mitt första förslag är att du talar med dina föräldrar. Vet de någonting om hur dåligt du mår av din prestationsångest? Jag vet inte vilken relation du har med dina föräldrar men jag vet av erfarenhet att föräldrarna ofta kan ge den bästa hjälpen när det gäller just prestationsångest. Prova det!
Men om du av någon anledning inte vågar tala med dem eller om den hjälp du får av dem inte räcker ska du i första hand vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan. De brukar kunna hjälpa direkt med problem som hänger ihop med skolan.
Läs även de korta artiklar jag bifogar här nedan. De hjälper dig att förstå mer av vad prestationsångest beror på och hur du kan få hjälp. Men att söka hjälp, det tycker jag att du ska göra så snart som möjligt.
Lycka till!