Behöver någon som lyssnar och bryr sig
Jag orkar inte skriva något men behöver hjälp. Ingen lyssnar på mig eller tar mig seriöst. Alla vuxna jag frågar om hjälp struntar i mig. Behöver nån att prata med. Snälla ta mig seriöst och se alvaret. Behöver en kontaktperson vet inte hur länge jag orkar
E

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du skulle behöva en kontaktperson och någon att prata med. Bra att du är hjälpsökande och motiverad. Jag vill tipsa om en verksamhet som jag gillar som kan fungera som en sorts kontaktperson/samtalskontakt. De vänder sig till tjejer i din ålder. Kolla in deras hemsida som heter Tjejzonen.
Nu när du skriver att du inte vet hur länge du orkar så kan det förhoppningsvis gå snabbare att få kontakt med tjejzonen än att börja träffa din kontaktperson.
För att få en kontaktperson behöver du ju vara i kontakt med socialtjänsten och ansöka om den insatsen. Nu vet jag inte hur långt du kommit i den processen.
I brevet till Fråga BUP orkar du inte beskriva dina problem mer än att du signalerar efter hjälp vilket är bra.
Jag hoppas att du inte tycker att jag struntar i dig, inte bryr mig eller inte tar dig seriös för det gör jag verkligen. Det är därför du får ett svar av oss så du inte känner dig bortglömd eller oviktig. Se det som ett brev som ger dig kraft att fortsätta orka.
Du skriver att alla vuxna du frågar struntar i dig. Hur är det möjligt? Har du försökt berätta hur läget är. Berättat hur du har det hemma eller i skolan. Vad som gör att du inte mår bra och behöver hjälp. Det är illa att du upplever att vuxenvärlden inte bryr sig.
Om du haft otur och råkat träffa på vuxna som inte tagit sig tid att lyssna på dig så är det som jag var inne på absolut inte bra. Det kanske har gjort att du undrar om alla vuxna är på det viset men du får inte ge upp. Du behöver envist fortsätta tills du träffar på någon som lyssnar, reagerar och fortsätter att bry sig om dig. Det måste finnas någon som kan ta sig tid och visa att du är viktig.
I och med att det inte finns någon information i ditt brev hur du mår eller vad som är ditt problem är det svårt för mig att hänvisa dig rätt.  Jag bifogar förslag som skulle kunna vara aktuella.
Hoppas att du hittar något som passar dig och kolla upp tjejzonen.
Lycka till och tack för ditt brev!