Tror jag har ADHD men vågar inte tala med någon
Hej. Jag är en tjej på 13 år och jag tror typ att jag kan ha adhd. Problemet är bara det att jag inte vågar prata om det med nån annan än min bonus syrra. Jag vill typ göra en adhd utredning men min pappa tror att jag är värsta underbarnet och är helt perfekt, därför vågar jag inte prata om det hemma.
En grej som får mig att tror att jag möjligtvis inte har adhd är att jag har ändå bra betyg. Men jag tappar koncentrationen väldigt lätt och känner alltid att jag behöver röra på mig.
Jag har gjort flera online tester och på alla har det stått att det är stor risk att jag har adhd. Jag började först tänka på detta i fyran när min bror sa ”du har nog adhd! Jävla adhd unge!” m.m. Då började jag läsa på och allt som jag läste stämde. Jag vågar som sagt inte prata om det hemma eller med några av mina lärare så jag undrar vem jag ska prata med. Tänkte att detta kanske kunde vara första steget till att bli mer öppen liksom.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, jag behöver hjälp snälla.
Pingis

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att ADHD är inget hinder för att vara underbarn. Det finns det många exempel på. Men det låter jobbigt att känna sådana förväntningar från din pappa. Är du rädd att göra honom besviken?
Då ska du försöka tänka på att de allra flesta föräldrar vill hjälpa sina barn så att det blir bra för dem.
Men du vill ta ett litet steg genom att först tala med någon annan. Kan du tala med skolkuratorn?
Om det inte fungerar kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Tester på nätet är inte så tillförlitliga. Man ska inte ta dem på stort allvar. När man läser om vilka svårigheter som ska finnas för diagnos, är det alltid lätt att känna igen sig. Nästan vem som helst kan känna igen sig till en del.
Men för diagnos måste svårigheterna finnas i en viss bestämd hög grad och omfattning.Och de ska finnas både hemma och i skolan. Därför skulle det vara bra om du talade med skolkuratorn.
Du säger att det går bra i skolan. Det är bra.  Men det behöver inte säga något emot att du har svårt med koncentrationen. Det skulle kunna vara så att du har så lätt för dig i skolan att du kunnat lära dig ändå, trots koncentrationssvårigheter. Och om det är så, kan det bli svårare för dig längre fram när skolan kräver mer av dig och koncentrationen blir mer nödvändig än nu.
Men man kan också ha svårt att koncentrera sig för att det är för lätt i skolan. Det har inget med ADHD att göra, utan med att man har så lätt för sig att man behöver mer stimulerande uppgifter för att orka hålla koncentrationen uppe. Då behöver skolan ge dig mer utmaningar.
Hur det än är, är det bra att skolan får veta hur det är för dig. Skolan har ett ansvar att hjälpa dig vare sig du har en diagnos eller inte. Skolan ska kunna hjälpa dig med att ge dig mer stimulerande uppgifter (om det är det du behöver) eller genom att göra något annat för att underlätta  din koncentration.
Kan du tala med din pappa om just det - att du har svårt att koncentrera dig? Du behöver ju inte sätta en diagnos på dig själv för det. Han skulle kunna hjälpa dig med att tala med skolan.
En annan viktig sak är också de stora förväntningar du känner från din pappa. Det är oftast tungt att bära på andras förväntningar. Ibland kan det hindra en från att vara sig själv. Det kan du också tala med skolkuratorn om - och kanske också med din pappa?