Bråk med föräldrarna
Hej!
Jag undrar vad jag kan göra för och få mig själv att må bättre, Jag har inte alltid det av de bästa här hemma, det handlar inte om bråk mellan föräldrar utan för de mesta så är det mellan mig och dom, Jag vet inte vad jag ska göra, Jag mår skit och ibland så kommer vissa självmordstankar och tror att det kanske hjälper så jag slipper alla.
--

BUP svarar:
Hej!
Va bra att du skrev till oss. Du undrar vad du skall göra så att du inte behöver må dåligt hela tiden.
En viktig sak är precis det du gjorde när du skrev till oss: att inte hålla alla tankar och känslor för sig själv.
Det kan var jättetungt och svårt om och när det är konflikter hemma med föräldrarna. De flesta önskar nog att hemmet skall vara en lugn och trygg plats. Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar, så det är svårt för mig att säga något precist till just dig. Men däremot vet jag att det kan vara en speciell period hemma när man är i din ålder.
Du är ju i en period i livet då du inte längre är ett litet barn. Du börjar förbereda dig på att bli vuxen och självständig. Det brukar kunna innebära att man i perioder behöver hålla ett avstånd till föräldrarna och i andra perioder önskar vara närmare.
Det är också en period i livet då man brukar kunna ställa många frågor om sig själv och livet. Är jag normal, gillar jag killar eller tjejer eller något annat, är jag smal, tjock, för lång, för kort?
Ja det finns troligen många fler olika saker som man kan tänka på och oroa sig för.
När det är så tycker jag inte att man skall gå runt och hålla allt för sig själv. Då behöver man verkligen någon att dela sina tankar och känslor med. Precis som du gjorde nu när du skrev till oss.
Du kan fundera på om det inte finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna prova att prata med. Kanske skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor som du gillar.
Du kan också prova att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är utbildade och mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina.
Dit kan du också gå själv. Jag tror att det vore något bra för dig att dela dina tankar och känslor och att få prata och tänka tillsammans med någon annan om hur du har det.
Lycka till