Funderat på att testa droger
Hej! Jag har sedan länge haft problem med depression, ångest, självmordstankar och självskadebeteende. Jag ser ingen mening med livet. Jag går på behandling på bup och jag tar även mediciner som inte hjälper då dom inte är tillräckligt starka. Just nu har det hänt något extremt och jag mår värre än någonsin. Jag har på sista tiden funderat på att testa droger, då jag hoppas på att det kanske kommer att ta bort lite av mitt lidande. Jag undrar om jag som 15 åring skulle ta droger, vad skulle kunna hända? Om till exempel min psykolog eller lärare skulle få reda på att jag tagit droger, skulle dom då göra en polisanmälan? Skulle jag kunna få något straff eller böter för det, eller är det bara något som dom kommer att berättar för mina föräldrar? Vad skulle kunna hända?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du undrar vad som skulle hända om du började ta droger.
För att ta det viktigaste först. Skulle du må bättre, skulle det vara en hjälp för dig nu när du mår väldigt dåligt?
All erfarenhet säger att droger inte är en lösning utan tvärtom blir ett nytt problem som gör att du mår sämre. Om man - som du - letar efter något som hjälper är det väldigt lätt att bli fast och då tappar du massa möjligheter att må bra igen.
Men jag antar att du egentligen redan vet detta och att det är ett uttryck för att du mår så dåligt just nu och behöver mer hjälp. Kanske tätare besök på BUP?
En depression varar inte i evighet. Du kommer med all sannolikhet må mycket bättre om du fortsätter samarbeta med din BUP- kontakt. Men ibland tar det tid och det kan kännas hopplöst. Men du ska inte ge upp nu utan fortsätt kämpa fast din medicinering inte fungerar riktigt bra ännu. Hoppas du har några anhöriga eller kompisar som kan ge dig stöd och hopp!
Om du skulle börja ta droger skulle jag hoppas du blir upptäckt!
Det skulle gynna dig! Vad skulle hända? Antagligen en anmälan till socialtjänsten som skulle göra en utredning och på alla sätt försöka hjälpa dig - de också!
Hoppas att du har en samtalskontakt på BUP eftersom ångest och depression kan ha väldigt olika orsaker och jag tror det är bra att prata om det samtidigt som du får den medicinska hjälp du behöver.
Så ta kontakt med BUP igen och berätta att du nu mår väldigt dåligt och behöver mer hjälp och stöd.
Lycka till!