Mina kompisar säger att jag har en ätstörning
Hej jag är e tjej som är XXXcm lång och väger XXkg är jag underviktig. Mitt problem är att jag hatar mat och mig själv. I skolan äter jag inte luchen och till följd har jag  fått hemringning maten osv. Men jag kan bara inte äta och skolsystern vägde mig och sa att jag har gått ner 16 kg sen september och jag var inte medveten om det mina kompisar säger att jag ”har” en ätstörning och en kompis kallar mig anorxia barn vad ska jag göra ?
Y

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du är underviktig. -Ja det är du.
Och du har gått ner väldigt mycket i vikt sedan september.
Du har inte riktigt sett hur mycket du gått ner, säger du. När man har en ätstörning är det ofta så att andra reagerar på att man gått ner i vikt, men man har svårt att se det själv. Man kan till och med tycka att man är tjock medan andra uppfattar en som mager.
Vem har rätt då? - kanske du undrar. Ja, vågen brukar visa det.  Men det kan ändå vara svårt att ta in, eftersom ens kroppsuppfattning faktiskt har blivit annorlunda jämfört med tidigare.
Men problemet är också, som du säger, att du hatar dig själv. Hur kommer det sig tror du? Hur har du det omkring dig?
För att man ska må bra är det viktigt att man känner sig trygg hemma och att man kan tala med sina föräldrar när något känns svårt. Det är också viktigt att ha det bra med kompisar och att ha det bra i skolan. Hur är det för dig?
När något är svårt kan det vara lätt att känna det som om allt är ens eget fel. Man kan  känna att man är dålig och fel, fastän det inte är så.
Du undrar vad du ska göra nu. Jag tycker du ska vända dig till någon att tala med om hur du känner dig och hur du har det omkring dig. Du kanske kan tala med skolkuratorn?
Det är också viktigt att du kan komma ur din svårighet att äta. Ibland kan det vara svårt och man kan behöva hjälp. Då kan man vända sig till BUP.
Det är bra att du talat med skolsköterskan och bra att hon kontaktat dina föräldrar. Om det behövs kan skolan förmedla en kontakt med BUP.
När dina kompisar kallar dig för anorexiabarn är det nog för att de blivit oroliga för dig. För att du ska må bra är det jätteviktigt att du kommer tillrätta med ditt hat till maten. Och lika viktigt är det att du kommer ifrån ditt hat till dig själv.
Ge det en chans att prata med någon om dina tankar och känslor, om hur du mår och hur du har det omkring dig. Och försök att ta på allvar när andra blir oroade över din låga vikt.
Varmt lycka till!