Han kollar på porr
Hej.
Jag har ett dilemma. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i snart 8 månader. I början var allt fantastiskt, vi hade mycket sex, umgicks mycket och bråkade aldrig. På senare tid så har vi tjafsat om småsaker, inte haft lika mycket sex som tidigare etc vilket påverkar mig väldigt mycket då jag är en person i behov av den fysiska närheten med min partner. Mycket bottnar i extremt dåligt självförtroende och självkänsla som gör att det går ut över mig, när vi inte har sex. Jag har under hela denna tid vetat att han kollar på porr, och frågat honom några gånger om det. Jag tycker det är jättejobbigt, jag jämför mig med tjejerna han kollar på, och tycker det är psykiskt påfrestande att tänka på att han går igång på andra tjejers nakna kroppar, speciellt när det känns som att vår relation och vårt sexliv inte är helt 100. Jag älskar honom och jag vet om att han älskar mig, han säger att det inte har någonting med dem andra tjejerna att göra, att han bara vill vara med mig och inte med någon annan och att det enbart är ett komplement för honom när jag inte där. Men jag kan ändå inte hjälpa att få ont i magen när vi tillexempel spvit tillsammans två nätter och inte har sex för han är trött och jag sedan ser att han kollat på porr dagen efter. Eller när jag åker därifrån i 5 timmar och han kollar på porr under tiden jag är borta. Jag mår psykiskt dåligt av detta och allt jag vill är bara att inte känna såhär, vara säker i mig själv och inte bli berörd av det, men jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Snälla hjälp mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det finns nog många både äldre och yngre kvinnor som på olika sätt känner sig påverkade av att deras partner tittar på porr. Finns det män som känner samma för att deras kvinnliga partners tittar på porr? Antagligen - det låter troligt.
Man kan bli störd eller upprörd över att någon går in på porrsidor utifrån synpunkter på porrindustrin och den syn på kvinnor den ofta företräder. Du tar inte upp just det men kanske ändå påverkar dig?
Du lägger mycket på din egen osäkerhet och dåliga självkänsla och skriver att du skulle vilja vara så säker på dig själv att du inte blev påverkad och berörd. Men kanske även kvinnor med stark självkänsla och självförtroende blir påverkade i den situation du beskriver och vad skulle de tänka?
Vi rör oss i olika gränsområden där olika personer gör och tänker olika, men det ska ju ändå kännas bra i relationen. Om båda tycker det är OK och inte mår dåligt av att den andre tittar på porr så blir det lättare. Men om en gör det och den andre mår väldigt dåligt av det så blir det inte bara en fråga om eget "privat"sex med sig själv, utan också en fråga man måste prata om och komma fram till något som känns bra - helst för båda.
Du har säkert rätt i att ditt dåliga självförtroende och självkänsla påverkar dig i denna situation. Det låter som du lätt kan se tecken på att han inte tycker om dig lika mycket som förut, även om du vet att han älskar dig.
Men även den bästa förälskelsen förändras och allt kommer inte att vara som den första tiden. Du måste nog vara beredd på att er relation förändras med tiden. Att den förhoppningsvis fördjupas och det gör den, tror jag, bland annat genom att ni tar upp era olikheter och likheter i vad ni gillar och ogillar.
Försök att prata mycket om hur ni ser på porrtittande och hur det hänger ihop med ert förhållande och era egna personer. Om du själv vill få hjälp med att få bättre självförtroende som gör dig säkrare på dig själv i relationer, kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning. De är vana att prata med unga om dessa frågor. Kanske kan ni gå dit båda tillsammans?
Lycka till!