Tänker på ätstörningen som något fint
Hej
jag är 13 år och mått dåligt ett tag, har haft ätstörningar och missbruk. Jag har fått hjälp med de och har gått vidare. Men när skolan började så fick jag tbx att det skämmigt och äta, äter inte lunchen i skolan bara för jag inte vill att någon ska se mej, jag tror att dom kommer tycka jag är tjock då. Jag har börjat spänna in magen så fort jag går nån stans. Men när jag kommer hem så äter jag helt normalt och har inte ens ångest efter, känner mig bara allmänt tom för har fortfarande skam kvar efter ja ätit men bara i skolan och på andra offentliga ställen. kan inte köpa godis i en mataffär för då tror ja att den i kassan kommer se mig som tjock, men kan äta godis hemma med mina föräldrar eller mina tajtaste vänner.
ser ätstörningar som något fint fortfarande så ibland vill jag att folk ska tro jag har det bara för att visa att jag är fräsch typ
J

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Hur kom det sig att du började tänka på att ingen i skolan skulle se dig och att de skulle tänka att du var tjock? Det låter som att du skulle behöva återuppta kontakten med dem som hjälpte dig med din ätstörning.
Vet dina föräldrar om hur du tänker och känner om dig själv?
Att du är så upptagen av hur andra uppfattar dig? Du skriver att du fortfarande ser ätstörningen som något fint.
Men när du skriver till oss om det, så undrar jag ändå om du kanske också är lite oroad över det? Jag tänker att du skulle behöva prata med dina föräldrar om hur du tänker och känner, så att ni sedan tillsammans kan bestämma om du behöver ytterligare hjälp och vart ni i sådana fall skall vända er.
Du kan också fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med och berätta för.
Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor som du har förtroende för.
Du kan också gå till ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att hjälpa unga som har det kämpigt på olika sätt.
Jag tycker att det är viktigt att du faktiskt pratar med någon om hur du har det så att du inte går runt med alla tankar och känslor själv.
Du kan ju försöka tänka att du tog första steget när du skrev till oss och berättade och att du nu skall försöka ta nästa steg och prata med någon som du faktiskt möter.
Lycka till