Vill prata om min sjukdom
Hej, jag har diabetes o har mått dåligt pga det sen i somras. Jag har haft det i 4 år och det har känns okej men det gick överstyr. Sen i somras har det varit mörkt, jag har googlat på diabetes och sökt upp på youtube. Kollat på hela internet o sett massa filmer och läst texter. Varje kväll, och när jag ska sova har jag fantiserat om att jag blivit inlagd på sjukhus. Är det vanligt? I skolan har jag känner jag mig annorlunda, jag behöver ju tänka på 1000 mer grejer som andra inte ens visste existerade. Jag vill prata om detta, men har ingen att prata med. Mina föräldrar skulle inte förstå, de skulle bli sura och skälla ut mig. Jag vill prata med någon som lyssnar, men är livrädd för att göra det. Jag drömmer om att bli inlagt, och där få prata med någon. Varje gång jag besöker sjukhuset hoppas jag det är någon som märker hur jag mår, men ingen ser hur det egentligen är. Jag orkar inte mycket mer, alla kommentarer, utskällningar och hur dåligt jag mår av blodsockret. Varför blev det fel på just mig? Snälla hjälp mig...
Elmaa

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skrev till oss om hur du har det. Att få en sjukdom som du har kan bli som en kris i livet. Man är på ett sätt inte samma person som tidigare och som du beskriver så får man 1000 nya saker att tänka på och förhålla sig till, på olika sätt.
Det är verkligen inte svårt att förstå att du sökt runt omkring efter hjälp för att förstå och hjälp med att veta hur du skall göra. Det är också både bra och viktigt att du vill prata med någon om detta. Du skriver att du hoppas att någon skall märka hur du mår när du är på sjukhuset. Det låter som att du hoppas att de skall förstå hur du känner dig, utan att du behöver berätta eller säga något.
Det är nog så att du faktiskt behöver säga något först för att någon annan skall förstå hur du har det. I ditt brev till oss så beskriver du hur du tänker och känner på ett sätt som gör att det är lätt att förstå hur svårt du har det. Det vore en bra sak för dig att träffa någon som du kan prata med.
Du skriver också att du inte pratat med dina föräldrar om hur du känner dig, då du tror att de inte skulle förstå och att de skulle bli sura och skälla ut dig.
Jag undrar om du har försökt prata med dina föräldrar.
Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar så jag kan ju inte veta säkert, men min erfarenhet är att många föräldrar faktiskt vill veta hur deras barn har det och att de vill försöka vara till hjälp.
Så kanske du ändå skall våga göra ett försök att berätta för dem hur du tänker och känner. Du kan kanske också fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för. Det kanske kan vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Om du kan berättar för och prata med någon sådan kanske du också kan få hjälp med hur du skall prata med dina föräldrar. Kanske bestämmer ni att bjuda in föräldrarna till ett samtal.
Om du har någon läkarkontakt för din diabetes kanske du kan försöka berätta om dina tankar och din oro. Jag vet att de är mycket vana vid att höra sådant.
Sen kanske du kan fundera på om att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga som har det tungt och svårt på olika sätt.
Men alla de saker som jag skrivit om till dig bygger på att du faktiskt kan berätta om hur du tänker och känner.
Försök tänka på att när du skrev till oss och berättade, så var det ditt första steg mot att få hjälp. Nu skall du försöka kämpa på och ta nästa steg som handlar om att faktiskt försöka prata med någon som du träffar. Du kan ju alltid ta med dig brevet du skrev till oss och visa.
För som sagt läser man ditt brev är det inte svårt att förstå att du har det kämpigt.
Lycka till