Har jag en diagnos?
Har under senaste tiden börjat fundera på om jag har en diagnos. Jag är 16 år och har märkt att jag har problem med uppmärksamheten och rastlösheten. Det känns som att jag har ett krypp i kroppen och som att jag måste ta i något. Mina kompkomp skrattar när jag visar dem olika internet tedt jag gjort och när jag säger att jag har flera avasymptomen för adhda asperger och social ångest/fobi. Jag vet inte vad jag ska göra för jag vågar inte berätta för någon om det. Att jag egentligen skulle vilja göra en utredning. Min mamma trodde att jag hade en diagnos men vi pratade bara om det snabbt. Jag sa att jag inte har det när hon sa att jag hade dragda adhd. Jag känner igen mig i typ alla symptom för adhd för tjejer, asperger, social ångest/fobi. Jag har också börjat tänka att jag fått en psykos. När jag blir trött och utmattad får jag en jobbig röst i huvudet. Den pratar jättemycket men jag vet inte vad den säger bara att den pratar.
Jag har bra betyg i skolan och får gjort alla mina uppgifter även om dem alla blir minst en vecka sen inlämmna. Det blir så för att jag har svårt att börja och slutföra saker. När jag väl kommit igång jobbar jag jättebra till jag kommer till slutet när det bara är tråkigt kvar.
Jag har också svårt att somna på kvällen för attamin järna går på högvarv.
Vad ska jag göra och vad är det för röst jag hör? Är det farligt? Hur ska jag våga berätta att jag vill göra utredning till mina föräldrar?
Kompisar och lärare märker inte hur jag har det😕
Hejsan

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om hur du har det och vad du tänker på. Du skrev att din mamma tänkte att du kanske hade någon slags diagnos. Så det verkar som att du och mamma uppfattar det på liknande sätt och det skulle ju kunna vara bra.
Jag undrar hur det kom sig att du inte då berättade för din mamma att du också tänkte så? Om du försöker prata med din mamma igen om hur du tänker och känner kanske ni tillsammans kan ta kontakt med skolan och berätta om din oro för att höra om de har tänkt eller uppfattat något av de svårigheterna du beskriver.
Din mamma kanske tycker att det är bra att du också tänker som hon, att ni märker samma saker hos dig. Och om du pratar med din mamma kan ju ni två tillsammans bestämma hur ni skall gå vidare för att få hjälp att få svar på era frågor.
Du berättar om att det känns som att du har en röst i huvudet. Jag har svårt att säga något om vad det är för röst. Jag vet att man ibland kan ha tankar som nästan kan kännas som en inre röst. Det låter också som en viktig fråga som du behöver få hjälp att få svar på.
Om du pratar med din mamma och ni är överens om att undersöka de saker som du skriver om, då kan ni också vända er till BUP där ni bor. Där kan ni både få hjälp med utredning och någon som du kan prata med om alla de frågor du har.
Försök tänka på att du vågade skriva till oss och berätta och att du nu skall försöka ta nästa steg som kan vara att prata med din mamma.
Det finns hjälp att få, men du behöver hjälpa till och berätta om dina tankar och känslor och om att du önskar hjälp.
Lycka till