Dålig självkänsla och stressad och ledsen
Jag har dålig självkänsla och har känt mig nedstämd, stressad och ledsen under en period nu. För att straffa mig själv så har jag börjat skära mig samt att jag under en ganska lång period har slutat att äta i skolan. Mina vänner säger att jag bör prata med någon. Mina föräldrar skulle bli arga och skulle verkligen inte förstå. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du funderar på vad du ska göra när du nu mår dåligt. Det verkar som du kopplar din självbestraffning och att du äter mindre till att du känner dig nedstämd stressad, ledsen och har dålig självkänsla.
Det brukar vara bra att ha någon att prata med när det inte går bra och när man mår dåligt. Det låter inte som du haft någon sådan person.
Du skriver att dina föräldrar inte skulle förstå om du berättade för dem nu och du tänker att de också skulle bli arga. Min erfarenhet är dock att de flesta eller alla föräldrar kan förstå sina barn, men att det kan behövas lite tid och framför allt att ett bra samtal får äga rum.
Du kan ha rätt i att en första reaktion kan vara oförståelse och ilska. Men jag tror du skulle önska att det vore annorlunda - att de kunde lyssna och förstå dig.
Kanske kan du pröva dig fram lite i taget och liksom lära dem att lyssna och förstå?
Jag tror det är viktigt att välja rätt tillfälle och plats. Du skulle kunna säga att du har något viktigt du vill prata om i enrum så att det blir tid avsatt och att samtalet känns som du ska säga något viktigt - vilket det också är.
Hur du mår är väldigt viktigt och det är viktigt att dina föräldrar förstår det. Ibland kan det vara lättare att skriva ett brev. Du skulle till exempel kunna ta ditt brev till oss och vårt svar och ge till dem som en utgångspunkt för samtalet.
Annars tycker vi ofta att det är bra att gå till kuratorn och berätta hur man mår och om hen kan hjälpa. Många gånger finns iallafall en del av problemen i skolan med den stress som finns både med inlärning och ibland även med kompisar.
Du kan även chatta på Tjejzonen eller på Självskadechatten.
Lycka till!