Vill inte att min familj ska veta
Hej. Jag har mått dåligt ett långt tag nu och jag måste ha hjälp för jag är rädd för vad jag annars kan göra mot mig själv och jag vet inte vad jag ska göra för min familj får verkligen inte veta ingen får veta! Och jag vet inte hur jag ska göra???
Jaaaa

BUP svarar:
Hej!
Om du skulle ta steget att berätta för någon hur du mår. Vem skulle du känna dig mest bekväm med att prata med? Om du inte vill att din familj ska veta hur läget är får du fundera på vem du skulle kunna välja istället.
Kan du prata med din skolkurator? eller varför inte din bästa kompis föräldrar?
Det viktigaste är att du inte är ensam med dina bekymmer. För du behöver stöd, få tröst och få lite hopp om att dina problem går att lösa.
Försök se det som en styrka att be om hjälp. Du har ju skrivit till Fråga BUP och det var riktigt bra gjort. Så du är på gång och tagit det första viktiga steget.
Du skriver att du är rädd för vad du ska göra mot dig själv. Det är klokt av dig att vara orolig över det och för mig låter det som du är i ett läge då du verkligen behöver söka hjälp. Frågan är vad som skulle passa just dig.
Jag vill att du ska veta är att det finns många olika sätt. Du kan chatta med bris eller ta kontakt med din skolkurator på din skola. Kolla informationen jag skickar med för fler alternativ.
Du skriver att du mått dåligt ett långt tag. Vet du när du började må dåligt och vet du om det var något som hänt i ditt liv som påverkat dig. Det behöver naturligtvis inte varit något som hänt tidigare utan det kan också vara saker som händer just nu. Om du inte trivs i din skolan eller det är bråk och konflikter hemma.
Det är helt individuellt hur man reagerar på saker som händer i sitt liv. För att ta ett exempel: om föräldrarna ska skilja sig är en sådan händelse jobbig för vissa.
Om någon anhörig dör och man inte varit med om att gå igenom ett sorgearbete kan de kännas tungt och ledsamt. Det är normalt och inte alls konstigt att reagera.
Liksom du reagerar på positiva händelser så reagerar du också på negativa.
Om det inte är så viktigt för dig att ta reda på varför du mår som du gör, kan du istället tänka framåt i stället för att blicka bakåt. Då blir uppgiften att hitta olika sätt. Vad du kan göra när du är ledsen eller när du är på väg att göra dig illa. Om det är att lyssna på någon musik du gillar eller ta hand om ditt husdjur om du har något. Att göra något du blir glad av eller för ett ögonblick kan tänka på annat, kan hjälpa.
Mitt råd till dig är att prata med någon vuxen om hur du har det och vad som gör dig ledsen eller nedstämd. Så får ni tillsammans prata om hur ni går vidare och vad du behöver för stöd, tröst och peppning.
Vill än en gång ge dig beröm för att du skrev till oss. Hoppas att mitt svar motiverar dig att ta hjälp.
Lycka till.