Vad jag än äter får jag ångest
Hej. Är 11 och håller på att få en ätstörning. Är väldigt överviktig och har nyss slutat med en medicin som gjort att jag tappar aptit. Men det är inte problemet. Några har sagt att jag har gått ner i vikt. Inte mycket men lite. Jag har inte vägt mig men dem säger att det ser ut så. Vad jag än äter så får jag ångest av att gå upp i vikt. Idag åt jag ett bröd med smör och sen tog jag ett äpple till frukost men då sa farmor att det är nog att äta och att annars blir jag tjock. Då hade jag för mig att inte äta någonting. Eftersom att jag inte vill bli tjock. Vad jag än äter så får jag ångest över min vikt och folk ska alltid kommentera att jag är först ute på rasten efter lunchen på skolan. Jag tar en halv portion. Och sen drar jag. Fick ångest stt kag drack en smoothie och en croissant till fredagsmys. Och även om jag tar lite ska dom säga att det är mycket. Mindre än en halv tallrik hemma. Så nu vågar jag inte äta alls.
Vad ska jag göra?
In i en ätstörning

BUP svarar:
Hej!
Så modigt att du tog steget och vågade skriva till oss. Du är klok som vill få råd när du märker att du fått ångest av att äta olika saker.
Det är verkligen ett viktigt tecken att ta på allvar och som du skulle behöva få lite hjälp med så du kan må bättre igen.
Det är inte alls svårt att förstå hur jobbigt det måste kännas för dig att få höra olika kommentarer om hur du äter.
Din familj och farmor skulle behöva få veta att de här olyckliga kommentarerna har påverkat dig på ett negativt sätt och att du har fått känslor av ångest.
Om du kan samla mod till dig och berätta för dina föräldrar att du fått ångest när du äter så vore det jättebra. Det är verkligen viktigt att de kan få veta det så de kan stötta dig när du inte mår bra och får oro över vad du ätit.
Om du känner att du får kommentarer i skolan, så kan du eller dina föräldrar säga till din lärare så att de i skolan kan hjälpa till med det.
Tycker du att det är för svårt att ta upp hemma, så kan du ta hjälp genom din skolkurator på skolan. Då kan du få hjälp av kuratorn att förklara mer för dina föräldrar.
Om du vill, så kan du också visa det här som du skrivit till oss (och svaret) för dina föräldrar, ifall det känns enklare än att berätta själv.
Varmt lycka till!