Behandlaren på BUP får mig bara att må sämre
Jag mår sjukt dåligt och orkar inte mer. Skadar mig o tänker på att ta mitt liv. Mina föräldrar vet om det här men de vet inte hur de ska hjälpa mig o skolkuratorn vill inte lägga sig i då jag har en kontakt på bup men hon får mig bara att må sämre o får mig att känna att det är mitt fel. Jag vet inte vad jag ska göra längre

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att du frågar oss vad du kan göra när din behandling på BUP uppenbarligen inte fungerar. Tyvärr uppstår ibland ett sådant problem.
Den terapeutiska relationen är en mycket känslig relation, det är viktigt att terapeut och patient hitta varandra på en gemensam våglängd. Men det funkar inte alltid med alla. Det kan bero på så många omständigheter att det inte ens går att räkna upp här. Men det är inte heller det viktigaste just nu.
Det allra viktigaste är att du får rätt hjälp hos en behandlare som du känner dig förstådd och hjälpt av.
Det är naturligtvis jättebra att dina föräldrar ser ditt lidannde och är med dig i att du ska få rätt vård. Du och dina föräldrar ska veta att man alltid har möjlighet att vända sig till enhetschefen på BUP om man inte är är nöjd med behandligen. Man har rätt till att byta behandlare och man rätt till att även byta mottagning (förhoppningsvis finns flera på rimligt avstånd från där du bor).
Tillsammans med enhetschefen kan ni undersöka vilka alternativ man kan hitta för just dig, utifrån just dina individuella behov. Var inte rädd, i en relation är det aldrig bara den enas "fel" ifall någonting inte stämmer och det gäller i all högsta grad även en terapeutisk relation.
Sedan finns det ett steg till i vad man kan göra. Som patient eller vårdnadshavare har man också möjlighet att vända sig till Patientnämnden eller Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO har en särskild telefonlinje, mejl och chatt för barn och ungdomar (uppgifterna hittar du i länken jag bifogar nedan).
Än en gång vill jag säga att du och dina föräldrar inte ska ge upp bara för att din nuvarande behandlare av någon anledning inte ger dig den hjälp du behöver. Det finns olika sätt att behandla självskadebeteende och självklart ska du återfå din tro till dig själv, till din framtid, hitta din livslust.
Följ mina råd här ovan. Under tiden kan du också få stöd på nätet till exempel om du går in på tjejzonen.se eller på bris.se dit du även kan ringa speciellt om du får självmordstankar på telefonnummer 116111.