Mobbad i skolan
Hej jag mår Inge bra hemma för att jag skriker och då blir mamma asch pappa arg på mig men vi håller på med en utredning men jag kan inte prata med en kurator då. Skolans kurator gör  typ ingenting. Jag har flertaliga gånger försökt att ta mitt liv för att jag mår Inge bra i skolan heller för att någon kallar mig neger. Då blir jag arg och ledsen och vill ta mitt liv. Jag vill må bra men jag kan ha det bra ibland men som jobbigast är på helgerna för att då är jag ledig och jag är ej van med det så jag vill ha tips på hur jag kan få bort självmordstankar och ha det bra på skolan! Hjälp
R

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skrev till oss på frågelådan. Det verkar som du har det jobbigt i skolan och hemma. Du visar på massa olika sätt att ditt liv just nu är riktigt tufft. Försök samla all kraft du bara kan för att orka lite till och sök stöd hos någon vuxen du litar på.
När du mår så här dåligt, och livet inte är på det sättet du önskar, är det viktigt att du inte bär på alla bekymmer på dina unga axlar utan tar hjälp.
Du skriver att din skolkurator "typ gör ingenting". Betyder det att ni inte bokar in några fler träffar eller vad är det som händer? Eller är det utredningen som du håller på med som gjort att samtalen tagit en paus?
Om du tycker att era samtal varit viktiga är det bra om du pratar med din kurator om detta. Signalera att du har behov av att fortsätta. Det kan ju vara så att de tänkte att du inte skulle orka med att både samtala och att göra din utredning samtidigt.
Jag vet naturligtvis inte varför de har planerat så, men det vore bra om du får det förklarat så du inte känner dig sviken och att ni börjar träffas igen om det är möjligt.
Du vill ha det bra i skolan och det förstår jag verkligen att du vill. Det ska vara varje elevs rättighet att ha det bra på sina arbetsplats och slippa bli kallad för elaka saker.
Jag blir så upprörd varje gång temat mobbing kommer upp i breven vi får. Tänk om det hade varit en lärare som kallar en annan lärare för N-ordet. Då hade det hänt saker. Tveksamt om mobbaren hade fått arbeta kvar.
Nu över till något som är otroligt viktigt.
Vet dina föräldrar och skolan om att du tycker din skolsituation är jobbig och att det gått så långt att du till och med försökt ta ditt liv?
Om det är så att ingen vet så behöver någon vuxen veta hur du har det och att det är ett allvarligt läge för dig.
Att gå och bära på självmordstankar är riktigt allvarligt och då behöver du larma om hur läget är.
Att du känner att allt bara är för mycket.
Att du kämpar och kämpar men vet inte hur länge du orkar.
Vuxenvärlden behöver reagera och visa att du är viktig och betydelsefull.
Om din hemsituation inte är bra, så behöver du och dina föräldrar få hjälp att få det bättre tillsammans. Din skolkurator kanske skulle kunna vara som stöd och att ni bjuder in dina föräldrar på ett samtal för att prata om hur ni kan få det bättre tillsammans med mindre skrik och bråk.
Runt din skolsituation behöver skolan arbeta med ett anti-mobbingarbete så skolan blir en trygg bra plats som du vill vara på. Om du känner dig otrygg är det svårt, nästan omöjligt att prestera och ta emot kunskap.
Om vi avslutningsvis tänker positivt: om det blir bättre för dig hemma och i skolan kommer dina självmordstankar minska och på sikt försvinna. För det är ju det du vill om dina önskningar går i uppfyllelse.
Att ha det bra i skolan och att självmordstankarna ska försvinna.
Lycka till och tack för ditt brev.