Mått dåligt länge då skolan tagit all min energi
Hej. Nu under en längre period har jag mått väldigt dåligt. Enda sen sjuan har jag alltid behöv lägga så mycket energi för att hänga med i skolan och kunna koncentrera mig att jag inte orkat med vardagen och kompisar. Jag har aldrig fått någon hjälp då jag skämdes och ljugit om att jag hänger med bra och har väldigt lätt för mig i skolan, vilket har stämt in på mina betyg, då jag alltid har sett till att veta provfrågorna sen innan så ingen har ifrågasatt. Jag har även en väldigt dålig relation med mina föräldrar, så har aldrig tagit upp det med de.
Det stora problemet har varit att när jag ansträngt mig så mycket i skolan, känns det som jag tappat mig själv (inte är mig själv) och går runt med ständig ångest, känner mig ledsen, ensam och har ett ständigt tryck över bröstet. Jag sover hela tiden då jag är så utmattad efter skolan och under åttan blev det till och med jobbigt att orka med fritidsaktiviteterna. Nu under nian har jag funderat mycket över detta och börja "vara mig själv" i skolan vilket har resulterat att jag mår mycket bättre, har haft lättare med kompisar. Men jag har tappat min koncentrationsförmåga helt och får ständigt höra det från lärare. Jag har själv funderat om det kan vara ADHD då jag ända sen jag varit lite fått höra att jag har haft en kort stubin. Jag är även väldigt glömsk, svårt att ha koll runt mig att komma igång med saker, och allmänt svårigheter med vardagen som att städa och tvätta händerna. Även en av mina lärare som själv har ADHD har frågat om jag inte ska gör en utredning. Frågor som dessa av mina lärare har kommit nu under senaste tiden i 9an och jag har tänkt på om inte man borde upptäckt tidigare om jag har ADHD? Samtidigt som jag läst på flera sidor att det är vanligt att tjejer med diagnosen ADHD upptäcks senare. Allting känns bara rörigt för mig just nu och därför skriver jag till er, då jag vill kunna må bra samtidigt klara skolan iaf hyffsat. Vet inte om det är en diagnos eller bara jag som behöver lite extra hjälp.
Med vänliga hälsningar.
L

BUP svarar:
Hej!
Du reflekterar både klokt och insiktsfullt om dina olika svårigheter som du har kämpat med under högstadiet.
Det låter också hoppfullt att du nu mår lite bättre och bestämt dig för att våga visa lite mer av dig själv - både i relation till din kompisar, men också vad du upplever blir svårt i ditt skolarbete.
För att du ska börja få rätt hjälp med det här så är den bästa vägen att du börjar med att vända dig till skolans elevhälsa - du kan fråga dina lärare om hur du går till väga om du känner dig osäker.
Elevhälsan kan ge stöd till dig på olika sätt, både med själva skolarbetet och kring hur du mår. Till exempel skulle du kunna vara hjälpt av att få stöd av någon i skolan (lärare eller specialpedagog) så du kan få en ökad struktur och tydlighet kring dina skoluppgifter när du känner att du får svårt att koncentrera dig och hålla reda på allt.
Du nämner att när du började högstadiet, så skämdes du mycket över att du hade det svårt i skolan. Men det behöver du alltså inte alls göra. Många, många barn och unga kämpar med koncentrationssvårigheter. I många fall så kan de här problemen minska i takt med åldern, men för en del så kan det vara så att man kan behöva fortsatt hjälp för det. Att du vågar berätta om det som är svårt kommer hjälpa dig att få mer stöd och hjälp i skolan.
Att få svårt med koncentrationen och skolarbetet kan hänga ihop med flera olika slags problem och svårigheter. Det går alltså inte här att säga om de koncentrationssvårigheter du kämpat med kan vara tecken på ADHD, eller om det kan bero på andra saker.
Du berättar till exempel att du har en väldigt dålig relation med dina föräldrar. Utan att veta något mer om vad det kan ha inneburit för dig, så visar olika erfarenheter att problem i familjen kan vara en sådan sak som i många fall kan ge barn problem med koncentrationen.
Du berättar också att du mått dåligt länge - du känner dig ledsen och utmattad och har ständig ångest. Då är det också väldigt vanligt att få svårare att orka med skolan eller kompisar, det blir ofta svårt att kunna fokusera och samla tankarna, komma igång med uppgifter.
Du kan vända dig till din skolkurator för att börja få hjälp med en samtalskontakt och då få hjälp att prata igenom det här och dina funderingar på om du kan ha någon diagnos som du behöver få hjälp att utreda.
Då kommer du kunna få råd hur du kan få vidare hjälp med det, eller annan hjälp så du kan må bättre igen.
Lycka till!