Minnen från våldtäkten kom plötsligt över mig
Blev utsatt för en våldtäkt för nästan 2 år sedan och har inte vågat berätta för nån, bara en vän vet men inte mina föräldrar. Helt plötsligt just nu så kom allt över mig igen och det har gått bra tag nu, men tror jag behöver hjälp 😟 vet inte vart eller hur Jag ska börja
Orolig!!

BUP svarar:
Hej!
Du har helt rätt när du nu ser och inser att du behöver hjälp. Egentligen är det en rätt så typisk situation du befinner dig i. Dessutom är det också ganska karakteristiskt för våldtäktsoffer att man först inte berättar eller berättar kanske bara lite för någon. Man försöker tränga bort allt, försöker bara gå vidare, men minnena kommer tillbaka helt oväntat efter en tid och det kan de göra med en enorm kraft.
Ja, det är ett känt fenomen att det är svårt och plågsamt att berätta om en våldtäkt. Offret känner ofta skam, offret känner ofta att hen inte gjort tillräckligt motstånd eller betedde sig fel på något sätt. Det vill säga: offret tar på sig skulden eller åtminstone en del av skulden och det förhindrar att man vågar berätta.
Det kan också hända att man är rädd för förövaren för att man blivit hotad om man avslöjar honom/henne.
Det händer också att man av någon anledning vill skydda förövaren, speciellt om hen är en närstående. Eller man är rädd för att man inte blir trodd - att ord står mot ord. Att berätta betyder också att man återigen måste gå genom den hemska händelsen och det vill man helt undvika.
Som du ser finns det massvis med förklaringar till varför det är så svårt att börja berätta. Jag vet inte vad som gäller i ditt fall.
Men under alla omständigheter är det viktigaste att våga ta steget och tala ut. Det är villkoret för att bearbeta den traumatiska upplevelsen som en våldtäkt nästan alltid är.
Självklart behöver man trygga omständigheter för att våga ta tag i sin smärtsamma historia. Det är alltid rekommenderat att tala med sina föräldrar om du tror att de - kanske efter den första chocken - förstår dig och stöttar dig.
Om det går bra kan det faktiskt vara den bästa hjälpen.
Men om du inte tror att dina föräldrar förstår dig och stöttar dig, så är mitt förslag att du vänder dig till skolkuratorn som ett första steg. Kuratorn kan även ge dig vidare vägledning om hen anser att du behöver ytterligare professionell hjälp.
Du skriver inte hur gammal du är men om du har fyllt 12-13 kan du också vända dig  direkt till ungdomsmottagningen.
Du kan självklart även kontakta en BUP- mottagning men räkna med att de antagligen kommer att vilja koppla in dina föräldrar efter ett inledande samtal med dig, lite beroende på din ålder.
På många vårdcentraler finns numera också mottagning för psykiska problem. Du kan ringa dit och fråga där.
På nätet kan du få råd och stöd till exempel på tjejzonen.se eller på föreningen tilia.
Det är viktigt att du samlar mod och väljer något av mina förslag. Att få hjälp med att bearbeta din traumatiska minnen av våldtäkten är avgörande för ditt psykiska välbefinnande och att din sexualitet inte påverkas negativt i framtiden av störande känslominnen.
Detta är alltså svaret på din fråga hur du ska börja.