Min självskada har blivit en dålig vana
Hej
Jag är en tjej på 15 år som nu under en längre tid (ca 5 år) mått dåligt. Men mitt största problem är nog att jag inte vet hur jag ska göra för att sluta med att skära. Varje gång jag inte gör de så löser jag det på ett annat sätt än det, jag kommer inte undan jag gör mig illa på olika sätt i så fall.
Jag vill sluta och må bra men samtidigt kan jag inte se mig utan det, de har blivit en vana som jag inte kan sluta med. Och när jag gör de så gillar jag det och vill inte sluta.
Hjälp, Vad ska jag göra???
Anonym

BUP svarar:
Hej!
På några få rader har du lyckats fånga ambivalensen du går och bär på varje dag. Bra skrivet.
Du vill sluta att skära dig - samtidigt som du gillar det. När du försöker ta strid och stå emot hitta du andra destruktiva sätt som inte heller är att rekommendera. Det problematiska beteendet byter bara skepnad och skapar kanske nya problem för dig.
Du nämner ingenting i ditt brev om du sökt professionell hjälp för din självskada eller om du försökt på egen hand att bryta detta beteende.
Det är inte lätta att bryta detta på egen hand, så mitt råd är att du tar och söker hjälp.
Jag vill tipsa om en verksamhet som heter shedo . Kolla in deras hemsida. Det finns möjlighet att chatta och att läsa om hur andra fått hjälp. Det finns en färdighetslista som andra som vänt sig till shedo varit med och skapat. Där det finns förslag på vad du skulle kunna göra i stället för att självskada. Kolla in hemsidan.
Nu när du är ambivalent är det viktigt att du får beröm för varje dag eller timme som går utan att du skurit dig. Om du kan få peppning och stöd av någon i din närhet är det naturligtvis bra.
Sen är det viktigt att du får hjälp att hitta bättre sätt att hantera alla starka outhärdliga känslor som du nu reglerar genom att självskada.
Om du skulle föredra att samtala med någon är mitt råd att ta hjälp av din elevhälsa. Boka tid och prata med din skolkurator eller skolsköterska. Om ni tillsammans kommer fram till att det behövs annan hjälp än vad de kan bistå med kan BUP vara ett alternativ.
Nu när du är motiverad är det ju viktigt att du kommer igång så fort som det bara är möjligt.
Tack för ditt brev och lycka till.