Funderar på att börja skära mig
Jag vill ta mitt liv och jag känner inte att mina föräldrar lyssnar eller bryr sig jag går till bup men det hjälper inte. Funderar på att börja skära mig. Allt jag vill är att slippa allt!

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du har en kontakt på BUP men att du inte tycker att den hjälper dig. Handlar det om att du träffar någon läkare eller sjuksköterska runt medicin och bara samtalar om det eller går du dit tillsammans med dina föräldrar för att träffa någon psykolog eller kurator och ni samtalar om fel saker?
Fundera på vad som du skulle vilja eller behöva samtala om. Jag kan förstå att det inte är lätt att vara rak, ärlig och komma med kritik/synpunkter. Men den du träffar skulle behöva få veta att du inte känner att samtalen hjälper dig.
Kan du ta hjälp av dina föräldrar så de kan vara ditt språkrör och föra fram dina viktiga åsikter? Dina föräldrar kanske tycker likadant.
Till Fråga BUP kan vi få brev från andra barn och ungdomar som känner samma sak som du gör. Samtalen hjälper inte. Ingen förstår mig. Det är tråkigt att det är så, för vi alla vill ju kunna hjälpa och tillsammans arbeta för att barn och ungdomar ska må bättre. Jag skulle uppskatta ärligheten och det tror jag många andra gör - så gör din röst hörd.
Om man mått dåligt i flera månader kanske flera år är det inte konstigt att man är trött på att ha det så. Ett år i en ung människas liv är en lång tid, så det är viktigt att det blir rätt hjälp du och alla andra får. Det krävs att familjer berättar vad deras problem är och är så ärliga som möjligt då ni får frågor hur läget är.
Om den du samtalat med får reda på hur du upplever er samtalskontakt finns det möjligheter att ändra innehåll och att du får en mer noggrann information om din behandling.
Du kanske behöver få en förklaring till att det tar tid att börja må bättre. Att det behövs många samtal för att börja märka en liten försiktig förbättring. Frågan är hur vet du att det går åt rätt håll?
Om samtalen till exempel handlar om oro: Har du blivit modigare? Klarar du av flera saker nu som du inte fixade då samtalskontakten startades?
Om det handlar om nedstämdhet. Du bär på en känsla att allt är hopplöst och super- tungt: Hur kan man mäta att det börjar vända till det bättre? Börjar du tänka mer positivt? Finns det något som du ser framemot? Om du gjort något roligt - kunde glädjen stanna kvar en stund eller försvann den på en gång?
Du kanske börjar sova bättre eller din aptit har ökad. Det är viktigt att ni sätter upp mätbara mål för era samtal så att du kan känna hopp om att det kommer bli bra.
Nu när du funderar på att börja skära dig är det otroligt viktigt att den du samtalar med får veta det, så att det stannar vid en fundering och ingenting du börjar med.
Det är superviktigt att du får hjälp med att göra annat än att självskada då du mår dåligt.
Tack för ditt brev och lycka till.