Inte vågat berätta hur illa det är med ätstörningen
Hej. Jag har en hemlighet. Jag har bulimi. Eller, egentligen är det inte en hemlighet. Min familj och BUP vet om att jag har HAFT bulimi, hemligheten är att den fortfarande spökar.. jag är diagnoserad med bulimia nervosa och jag gick till Stockholms centrum för ätstörningar i hela tio månader men jag försämrades istället för att förbättras under min tid där. Sent 2019 bestämdes det att min behandling där skulle "pausas", de ansåg att jag var för deprimerad för att gå i deras behandling och jag hade ljugit för alla att det gick bra med maten. Jag vet inte varför jag ljög, jag antar att jag själv var i förnekelse. Jag ville bara gå vidare, Men jag förstod ju innerst inne att jag inte hade det bra alls och att jag fortfarande var sjuk. Men jag fortsatte ljuga och det gick bara nerför..nu i januari var jag tillbaks på samma plats som jag var 2018 när det var som allra värst, det vill säga jag kräktes konstant efter att ha hetsätit galna mängder. Och det är där jag är idag, kan inte äta normala portioner, kräks upp varje måltid och hetsäter och kräks hela kvällen. kräks upp till 10 gånger per dag. ljuger för min behandlare på bup, säger att jag äter nyttigt. Min läkare frågade varför jag gått ner så snabbt och så mycket, Jag skyllde på influensan. Om jag berättar, kommer bup bli sura på mig då? Jag är så rädd att dem inte kommer vilja behandla mig längre. Mest av allt är jag rädd för hur besvikna mina föräldrar kommer bli. Och dessutom ska jag påbörja min npf utredning om bara en månad, kommer det behöva skjutas upp om jag berättar sanningen? Det känns inte som rätt tillfälle än och dessutom känns det inte som om jag är så sjuk även om jag vet innerst inne hur illa det är. Vågar jag verkligen? Snälla snälla hjälp mig
Ätstörd hemlighet

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du samlade mod till dig och hörde av dig till oss.
Du behöver verkligen inte skämmas eller lasta dig själv för att du kämpar med en allvarlig ätstörning. Så himla himla tufft du har det och haft det med det här. Och så här kan det vara många gånger när man är drabbad av en ätstörning - och det kommer dina kontakter på BUP att förstå.
BUP blir tvärtom bara glada av att få veta hur det ligger till så vi kan hjälpa till på rätt sätt i behandlingen.
Många, många unga har varit i din sits och det är väldigt vanligt att det tar tid att komma ut ur en ätstörning och till saker känns mer stabila bättre igen. Det är också jättevanligt att det tar tid innan man vågar eller orkar berätta fullt ut hur man mår.
Att du nu önskar berätta, är alltså bara modigt och positivt, och något som bara kommer kunna gynna dig och din behandling och den utredning som är planerad för dig.
Du vet det alldeles säkert redan - men att du kräks så mycket kan påverka din hälsa väldigt allvarligt. I värsta fall kan det bli livshotande, så det är alltså av största vikt att du inte väntar med att berätta om det här för din läkare eller den du träffar på BUP.
Om du är orolig över hur dina föräldrar kan reagera på att höra att din ätstörning är försämrad, så kan du be att få prata enskilt med dina kontakter på BUP.
Då kan du också få stöd av BUP att prata med dina föräldrar och få stöd i att ta hand om deras reaktion och oro för dig, så du inte behöver känna ansvar även för det.
Du kan då bestämma om du orkar vara med på det samtalet, eller så kan BUP prata med dina föräldrar utan att du behöver vara med då.
Tveka inte att säga till vill som känns bäst för dig.
BUP har stor vana att hjälpa till att prata med föräldrar så var inte rädd att ta upp det här. Du du kan förvänta dig att få bra stöd i det, så det blir bra för både för dig och för dina föräldrar.
Så vänta inte längre med att berätta - BUP kommer att förstå hur svårt det här är och de kommer att hjälpa dig att hantera det och se till så du får rätt hjälp i din fortsatta behandling.
Varmt lycka till - det kommer att gå bra!