Hjälp mig, jag vill ta mitt liv!
Hjälp mig!! Jag vet inte vad jag ska göra längre! Jag vill ta mitt liv. Men kommer de i min familj sakna mig?
Isa

BUP svarar:
Hej!
Du vet inte vad du ska göra och har tankar på att inte vilja leva.
Då undrar jag hur du har det omkring dig. Vad det är som gör att du känner dig så här. Är det något som är svårt hemma i din familj? Eller i kontakten med kamrater eller i skolan?
Det du ska göra är att tala med någon om hur du känner dig. Tillsammans kan ni då se vad det kan höra samman med. Och när ni vet det finns möjlighet att göra så det blir bättre.
Din fråga om de i din familj skulle sakna dig gör att jag undrar om det är något som är svårt för dig i relationen till dina föräldrar? Kan du försöka att tala med dem? Kan du tala om för dem hur du mår?
Om det inte känns möjligt ska du absolut tala med någon annan vuxen. Skolkurator eller någon på ungdomsmottagningen i din kommun kan vara bra att tala med. Du kan också ringa till BRIS.
Ibland kan allt kännas mörkt och utan hopp. De flesta av oss kan känna igen sig i det. Det kan också kännas som att ingen bryr sig om en. Men fastän det känns så, så är det nästan alltid inte så. Det går att reda ut det som är svårt och göra så att det blir bättre igen.
Tala med någon nu. Vänta inte! Det kan bli mycket bättre!