Ingen diagnos men mår inte bra
Hej
Har aldrig blivit diagnoserad för att ha en ätstörning. Men vet iallafall att jag ej må bra. Detta har pågått under en lång tid. Jag fyller 18 i år och detta har pågått sen jag var 12 år. När jag var yngre fick jag alltid höra att jag skulle äta mindre för jag var överviktig. Detta gjorde bara att jag åt mer som barn och när jag va så mätt att jag mådde illa så gick jag till toan och spydde. I skolan slutade jag äta kolhydrater och åt bara sallad. Började även spela fotboll på rasterna och det resulterade att jag gick ner i vikt. Då mådde jag bättre ett tag och började få bättre självförtroende. Detta har pågått nu fram till idag, jag hetsäter och sen spyr jag. Men allt detta går i perioder och min vikt går upp och ner hela tiden. Vissa perioder mår jag superbra och är supernöjd över mig själv och vissa perioder känner jag ej mig bekväm av att andra ser mig. Ingen vet om detta förutom min pojkvän, han försöker hjälpa mig men vet även att det är svårt för han. Mår så dåligt och vet ej vad jag ska göra, det är inget alternativ att berätta för mamma för hon skulle aldrig förstå hur jag känner. Hatar min kropp, hatar kläderna som finns på min kropp, hatar bristningarna jag fått på min kropp, hatar vikten som jag nått upp till, hatar att hetsäta, hatar att spy.
Finns det något jag kan göra? Är rädd att förstöra min mage och mina tänder
//anonym
A

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du inte fått någon ätstörningsdiagnos men att du ändå vet att du inte mår bra. Du skriver att du ibland har perioder där du är nöjd och mår bra men att det sen finns andra perioder där det känns tungt och svårt.
Om du tänker på det kan du känna vad det är som gör att det är på det ena eller det andra sättet? Vad som kan sätta igång de jobbiga känslorna och tankarna? När det blir tungt för dig så verkar du bli uppfylld av negativa och dåliga tankar om dig själv. Det låter som att det kan vara nått viktigt att fundera över hur det kommer sig.  För att göra det behöver du antagligen träffa någon som du kan prata med och tänka tillsammans med.
Du kan också försöka vända dig till någon mottagning som specialiserar sig på ätproblem. Jag vet inte vart du bor men om du bor i Stockholm kan du pröva att vända dig till Stockholms Centrum för Ätstörningar, SCÄ. Dit kan man ringa själv och göra en egenanmälan.
Om du inte bor i Stockholm kan då gå in på Vårdguiden och se vart det finns någon sådan mottagning i närheten av dig. Du kan också pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga med svårigheter som likna de du beskriver. Där kan du kanske också få hjälp att tänka om du behöver ytterligare hjälp och vart du ska vända dig. De brukar också kunna skriva remisser till andra vårdgivare.
På din fråga om det finns något du kan göra för att kunna må bättre så är svaret ja. Du har nu fått några tankar om vart du kan vända dig för att få hjälp. Nu behöver du försöka kämpa på och faktiskt söka upp någon. Försök att tänka att du tog det första steget mot att kunna må lite bättre när du skrev till oss och att du nu ska försöka ta nästa steg som handlar om att faktiskt prata med någon som du möter. Du måste inte ha det så svårt. Det finns hjälp att få!
Lycka till!