Jättejobbigt med olika vikarier i skolan
Hej!
Jag har autism och är 14 år. På min förra skola hade vi ej vikarier som vi ej kände men när jag bytte till högstadiet har vi börjat ha vikarie några gånger i månaden, jag tycker det är jätte jobbigt. Klarar verkligen inte av dem lektionerna.
Har skolan någon skyldighet att hjälpa till med det? Att lösa det på något sett?
för allt skolan säger är att dem inte kan göra någonting åt det utan att jag bara måste gå på dem lektionerna.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du har diagnosen autism och att du tycker det är jobbigt att ha vikarier du inte känner.
Som du säkert vet blir det som är nytt och ovant ofta svårt för den som har diagnosen autism. Det förstår nog skolan också. Men det verkar som de inte ser att de kan göra på något annat sätt.
Vad skolan kan göra och vilken skyldighet de har att ordna med vikarier som du känner är svårt för oss här att svara på. Det beror nog på hur stora svårigheter du har. Och hur du kan styrka dem.
Jag tycker att dina föräldrar ska tala med skolan om de inte redan gjort det och tydligt förklara hur det här med okända vikarier påverkar dig.
De ska också  tala med din handläggare på habiliteringen som kan mer om vilka rättigheter du har i förhållande till skolan. När dina föräldrar och du vet det kan ni ställa rimliga krav på skolan.
Lycka till!