Skär mig dagligen
Hej! Jag är en 13 årig tjej som har självskadebeteende. Jag skär mig dagligen inte vara ett sår utan det kan vara upp mot 10 sår flera gånger om dagen. Jag mår jätte dåligt. Jag har ingen att prata med typ det känns bara som ingen lyssnar. Min familj vet om detta men inte att jag skär mig fortfarande. Det värsta är ju att jag redan planerat hur jag ska dö. Jag vill inte leva längre. Jag tar med mig till skolan rakblad för att kunna gå in på toan och skära mig hur mycket jag vill. Jag behöver hjälp och har testat nästan allt men inget funkar. Kan ni hjälpa mig
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och det är inte svårt att förstå att du har det svårt och behöver hjälp när man läser ditt brev. Du skriver att dina föräldrar vet om att du mår dåligt men inte att du fortfarande självskadar dig.
Jag undrar hur det kommer sig att du inte pratar med dina föräldrar nu när du har det kämpigt som du har det. Jag känner ju inte dig men jag vet att det ibland kan vara så att när man mår sämre så kanske man kämpar för att hålla allt inom sig. Så när man som mest behöver hjälp och stöd av andra så drar man sig undan sådana kontakter. Jag tycker att det låter viktigt att du igen försöker prata med dina föräldrar om hur du har det.
Min erfarenhet är att föräldrar oftast vill försöka vara till hjälp och stöd för sina barn. Om det av något skäl som jag inte vet känns extra svårt för dig att prata med dina föräldrar tycker jag att du skall fundera på om det inte finns någon till exempel på din skola som du kan känna lite förtroende för. Någon som du kanske kan försöka prata med. Det skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då skulle du ju också kunna få hjälp att prata med dina föräldrar så att ni sen tillsammans kan prata om vilken hjälp du behöver och vart ni skall vända er.
Jag skulle tro att ni kommer att vända er till BUP. Där är man mycket vana vid att möta unga människor som har det som du. Du skriver i ditt brev att du behöver hjälp. Det brukar vara något bra att man själv vill ha hjälp. Jag skrev att det var bra att du skrev till oss då jag vet att det finns hjälp att få och att du inte måste må såhär dåligt hela livet. Du vet inte det ännu men jag vet det då jag har träffat många som har det som du och som också fått hjälp så att de kan må lite bättre.
Nu har du skrivit till oss, vilket var bra gjort. Nu ska du försöka kämpa på och ta nästa steg som är att börja prata med någon som du träffar.
Lycka till!