Bråk hela tiden hemma
Jag och min mamma och pappa bråkar HELATIDEN och jag vill inte bo kvar hemma men dom blir arga då ja säger att jag vill flytta till familjehem men jag vill värkligen det.. vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen svårt det är mycket bråk hemma. Hemmet är ju ett ställe där man  behöver kunna känna sig lugn och trygg. När det är mycket bråk hemma är det svårt att kunna det. Man kan känna sig rädd, ledsen och arg. Det kan också kännas som allt bara är ens eget fel fastän det inte behöver vara så.
Du känner att det är så jobbigt att du vill flytta hemifrån. Det är bra att du på detta sätt säger ifrån till dina föräldrar. Men det låter som du och dina föräldrari första hand behöver hjälp med att lösa era konflikter så det inte behöver bli så här jobbigt.
När det är så här är det Socialtjänsten som kan göra så det blir bättre. Om du tycker det låter obehagligt med Socialtjänsten ska du veta att de är till för att hjälpa och bra på det. Du kan läsa på länken koll på soc vad Socialtjänsten kan göra.
Du har försökt att tala med dina föräldrar. Om det inte hjälper kan du kanske också vända dig till någon annan vuxen. Kan du tala med skolkuratorn? Kuratorn kan då kanske hjälpa dig att tala med dina föräldrar. Det kan vara bra att dina föräldrar också talar med någon vuxen om situationen
Om det inte fungerar med skolkuratorn kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.  Du kan också ringa anonymt till BRIS för ett samtal med en kurator där.
Försök gör något av detta nu. Det kan i förlängningen också bli en hjälp för dina föräldrar.