Vet inte vad jag ska göra med mig själv
hej
jag är 14 och mår inte så bra ,jag bor med min mamma och syskon.jag är mellanbarnet.När jag va yngre var jag en ganska glad och pig barn up tills jag fyllde 9 år,vi flyttade ganska ofta och kanske det va problemet men jag tror inte det inte säker.jag gick till kuratorn i min skola för första gången och sa att jag kanske hade depression,men jag tror inte på att jag hade det för att jag mådde bra typ .I 5-6 mådde jag inte så bra ,jag ville inte äta och när jag gjorde det spydde jag ut det,jag skärde mig upp till 7-8 ,jag kände ingen  motivation att göra nåt och sov för det mesta.
det har hänt mycke på sistone sen 7an och jag vill säga att jag mådde bra i en kortperiod i början av åttan men det gick över.Jag går nu i åttan och jag vet inte vad jag ska göra med mig själv.Jag har försekt ta livet av mig förut i sexan men det gick inte.
jag vill ta livet av mig igen ,men då tänker jag att det är självisk och att jag borde tänka på andra men då säger min hjärna att om de andra i mitt liv har tänkt på mig.
Jag har gått till flera kurator men nåt kom alltid i vägen eller så funkade inte det.
Jag vet att jag har en hög nivå av ångest och övertänker.
jag vill veta om vad gick fel ,om jag är bara övereagerar eller om jag bara melodramatisk.
Y

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Till att börja med vill jag säga att jag inte tycker du överreagerar eller är melodramatisk. Du har ju faktiskt mått mer eller mindre dåligt sedan du var 9 år och det är fem år av ditt liv. Du tänker att det kan hänga ihop med att du flyttat mycket och det är väl en anledning att må dåligt. Man hamnar i en ny miljö, får börja i ny skola där man ska lära känna nya personer och man kanske saknar sina gamla vänner. Jag vet ju inte hur det är för dig eftersom du inte skriver något om din pappa, men föräldrars skilsmässa är vanligen jobbigt och en anledning för barn att må dåligt. Högstadiet brukar vara en tuff period under ens skoltid och puberteten, när så mycket förändras både inuti och utanpå kroppen, är inte så enkel att gå igenom. Det finns alltså många anledningar till att du kan vara ledsen och få tankar om att skada dig själv.
Hur konstigt det än verkar blir jag faktiskt glad över att läsa att det är själviskt att tänka att du vill ta livet av dig. Det betyder ju att du bryr dig om andra människor och att du har personer som bryr sig om dig. Du har din mamma och dina syskon, som du är betydelsefull för och jag är övertygad om att de skulle bli väldigt ledsna om  du inte längre fanns. Visst blir man osams inom familjen och då kanske det inte alltid känns som att man är älskad, men innerst inne är jag övertygad om att du är viktig för dem.
Du har haft kontakt med flera olika kuratorer, men det har inte fungerat av olika anledningar. Jag funderar över om du berättat för de personerna om hur du verkligen mår? Jag tycker du behöver få en ny chans att prata med någon. Kan du få hjälp av din mamma att få en tid hos en skolkurator? Det är otroligt viktigt att den personen får veta hur det känns för dig. Annars är det svårt att ge någon hjälp. Du kan även vända dig till Ungdomsmottagningen i din kommun.
Bris ger stöd till unga och man kan ringa, mejla eller chatta anonymt.
Tilia kan man också få stöd av när man mår psykiskt dåligt. De ger stöd via chatt eller mejl.
Shedo är en sida för personer med ätstörningar och självskadebeteende. De har en färdighetslista som hjälp när man har svårt att stå ut med livet.
Ta hand om dig!