Gråter varje natt
Hej!
Jag mår verkligen inte bra och jag gillar inte att prata med människor jag har mått dåligt ca 2 år snart men jag har självskadebeteende och jag gråter varje natt och jag kan inte sova! Jag vet inte vad jag ska göra för att kunna sova för de behöver jag.. Jag somnar ibland i skolan under lektionen. Men jag gråter över att jag behöver gå ner i vikt tycker jag! Men inte mina kompisar. Och sen har jag jätte bra kompisar som hjälper mig med allt och jag har inte hjälpt dom med något. Jag skriver ner att jag mår dåligt och skriver en text om det. Jag har ångest över allt att typ gå till skolan och att jag inte är en bra person. Men finns det något jag kan göra för att kunna sova på nätterna? Asså jag har ångest att gå till skolan för att jag är inte bra på nått ämne och jag är rädd för att få jätte dåliga betyg och inte komma in i en gymnasium. (Jag går i sjuan) men jag försöker att jobba men jag är bara dålig på de och får panik och springer ut ur klassrummet och slår i väggen. Så jag vet inte vad jag ska göra. Mitt självskadebeteende går ut på att jag skär mig och får typ panik när jag bli ledsen. Finns de något som hjälper så att jag inte skär mig eller skadar mig på något annat sätt? Jag får ångest över att jag tycker att jag är ful men mina vänner säger att jag inte är de finns det något som hjälper mig att må bra?
T

BUP svarar:
Hej!
Jag ser att du har skrivit två separata mejl. Jag svarar här på båda.
Du har verkligen en hel rad problem som du nämner i dina två mejl. Du har självskadebeteende, du har självmordstankar, du har ångest inför skolan och framtiden, du har en negativ självbild både när det gäller ditt utseende/vikt  och ditt inre ("jag är inte en bra person"). Dessutom sover du dåligt och är allmänt så ledsen att du gråter varje natt. Ljuspunkterna är att du har bra kompisar som stöttar dig och att du vill ändra på allt detta, att du vill få hjälp.
Jag säger direkt, det finns hjälp att få. Dessutom hänger dina problem så tätt ihop att när du börjar ta tag i ett kommer lösningarna där ha en positiv inverkan på de andra delarna av dina komplexa svårigheter.
Till exempel: dina sömnproblem är självklart ett resultat av din ångest och oro för allt som du själv nämner och som jag sammanfattat här ovan. Du kan läsa om sömnproblem och tips vad man kan göra här nedan i den korta artikeln som jag bifogar. Men eftersom du sover dåligt på grund av din stora oro är det nödvändigt att minska din oro och ångest för att komma tillrätta med dina sömnsvårigheter. De hänger ihop även i omvänd riktning. Om man inte sover blir man mer orolig på grund av en ständig trötthet och man kan bli även nedstämd, deprimerad av det.
Hur ska du börja då att reda ut problemen och få hjälp?
Du skriver ingenting om hur du har det hemma med dina föräldrar och eventuellt syskon. Vet dina föräldrar någonting om dina problem? Har någon lagt märke till dina ärr du måste ha efter dina skärsår? Har du provat att tala med dem eller håller du hela ditt lidande hemligt för att du inte litar på att de skulle förstå dig och hjälpa dig till en behandling? Eller tror du att det bara skulle bli ännu värre och de skulle lägga all skuld på dig?
Eftersom jag inte vet hur det är kan jag bara säga att ifall du inte har pratat med dem ska du prova det. Det är möjligt att de först blir upprörda men sen lugnar ner sig och ser till att du kommer till en mottagning där du kan få hjälp med alla delar av dina problem.
Du kan självklart gå till skolkuratorn och berätta allt, precis som du skriver i dina mejl. Kuratorn kan möjligen hjälpa till med att tala med dina föräldrar så att de förstår ditt lidande och hjälper dig att till exempel komma till BUP eller till vårdcentralen. Glöm inte att många vårdcentraler har numera mottagning för psykiska problem även för barn och ungdomar.
Men om det är så att du under inga omständigheter vill koppla in dina föräldrar och av någon anledning inte vill gå till elevhälsan behöver du ändå få hjälp för att dina problem är mycket allvarliga. Mitt förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där möter många ungdomar med liknande problem som du har och har stor erfarenhet av hur de kan hjälpa.
På nätet kan du få stöd om du går in på tjejzonen.se. Där kan du chatta med en så kallad "Storasyster" som lyssnar och också kan ge dig vidare vägledning. Du kan även få värdefulla råd och stöd av en kurator på bris.se. Dit kan du till och med ringa, speciellt om du får självmordstankar på telefonnummer 116 111.
Man ska ta dina problem på största allvar. Om du tycker att det underlättar kan du visa mitt svar till dig för dina föräldrar. Dessutom vill jag göra dig uppmärksam på de artiklar och tidigare frågor och svar jag bifogar här nedan. Läs dem, det kommer att stärka din beslutsamhet att söka hjälp.