Upplever daglig ångest
Hej jag är 16 årig tjej med adhd. Jag har kontakt med bup för min  medicin men inget annat. Jag upplever daglig ångest i form av vissa ofarliga tvångstankar, tyngd över bröstet och jobbiga tankar. Detta har pågår sedan en lång tid tillbaka men har på senaste blivit ett problem där jag får en så stark tyngd på den nivån att jag inte kan andas ordentligt och måste ta ett steg tillbaka från situationen. Det har påverkat mitt mående mycket negativt i längden. Det blir bara väldigt jobbigt att hålla inne och gör mig väldigt utmattad efter en lång period av detta (då det kommer i perioder med korta pauser 1-5 dagar emellan). Är detta något man på något sätt kan behandla utöver andningsövningar osv. Detta påverkar även min sömn så att det fortsätter i en ond cirkel
Lana

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Jag håller med dig om att du verkligen har hamnat i en ond cirkel. Du har det ju jättejobbigt med ångest, med jobbiga tankar med andningen och med sömnen. Så ska du inte behöva ha det! Du/dina föräldrar ska omedelbart kontakta läkaren på BUP och berätta om alla dina svårigheter. Du har rätt att få en bedömning och behandling utöver din medicinering för ADHD.
Jag hoppas att du lyckas vända den onda cirkeln och kliver in i en god cirkel!
På sajten Snorkel kan du få lite mer tips på vad du kan göra när du har det kämpigt.