Nya hopplösa rädslor
Hej. Jag vill först bara tacka er för att ni finns. Jag har gått hos er i ca 4 år och det är bara så skönt att få prata av sig, men jag har panikångest och är rädd för massor saker. Problemet är att så fort jag löst en rädsla kommer en ny hopplös jobbig rädsla så jag kan liksom aldrig vara speciellt fokuserad i skolan. Hur ska jag göra?
Alva

BUP svarar:
Hej Alva och tack för ditt brev!
Det låter som du har det jättejobbigt. Vad bra att du skriver hit.
Ångest och oro kan anta många olika former och det är tufft att leva med rädslor jämt och ständigt. Men panikattacker är inte farliga och det går att bli av med dom, som du ju redan vet. Ditt bekymmer är att det kommer rädslor i nya former hela tiden.
Det jag tänker  är att det är viktigt att du tar upp det här med din behandlare på BUP. Vet hen om att det påverkar din skolgång? Kanske är det så att ni behöver titta på din ångest ur ett bredare perspektiv? Det finns ju olika behandlingsformer som passar olika människor.
Vet skolan om att du har det så här jobbigt? Det är viktigt att dom förstår och kan hjälpa dig så att det fungerar för dig på ett bra sätt, det har du rätt till. Du kan prata med skolkuratorn eller skolsköterskan, eller ta hjälp av dina föräldrar.
Jag hoppas att du tillsammans med din behandlare på BUP kan hitta det som passar just dig. Slutligen vill jag ge dig några bra tips. Kolla in Snorkel , jag vet inte om du känner till den sajten men den har väldigt bra  tips, spel, appar, länkar och annan information om exempelvis ångest som du skulle kunna ha nytta utav.
Lycka till och fortsätt att be om hjälp och testa vad som hjälper just dig!