Kommer inte ihåg när jag var glad senast
Hej! Jag har länge haft depressions problem och den blir allt starkare. Jag kommer inte ens ihåg när jag var glad senast och allt går skit i skolan och vill nu aldrig mer gå dit. Vad ska jag göra för att jag ska sluta ha depressions problem?
Den desperata människan

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker det är väldigt, väldigt allvarligt att du som bara är 10 år har haft problem med depression så länge och att du inte längre vill gå till skolan. Du behöver absolut ha någon att berätta för om hur ledsen du känner dig.
Jag vet inte hur du har det med vuxna i din närhet. Kan du tala med dina föräldrar, någon släkting eller någon annan vuxen du litar på? Finns det någon person i skolan, lärare, skolsyster? Du ska absolut inte gå omkring och må som du gör nu! Om det är svårt för dig att berätta kan du väl visa ditt brev och svaret för en person du känner att du litar på.
Du kan också vända dig till Bris. De ger stöd på nätet till unga som mår dåligt. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt. Ett annat alternativ är Tjejzonen. De ger också stöd på nätet och man kan får en "storasyster" att chatta och mejla med.
Jag önskar verkligen att livet blir lättare för dig!