Tyst i skolan, men pratar hemma
Hej!
Jag har problem med att prata inför andra människor.Hemma med familjen är det inga problem.Men så fort jag lämnar hemmet eller någon kommer hem till oss ,så kan jag inte säga ett ända ord (även om jag vill).Samma sak gäller i skolan,har inte sagt något ord under hela åk6 hittills.Har blivit stor problem för mig , familjen och skolan.Ska börja i åk7 och byta till en annan skola.Jag vet inte hur jag ska göra med nya klasskamrater och lärare, vill inte bli mobbad och utstöt eller förklarad dum. :(
Fortnite

BUP svarar:
Hej!
Du är klok som förstår att din ofrivilliga tystnad om vi kan kalla den så är ett problem för dig och din familj. Det ställer naturligtvis till det i skolan och i alla sociala sammanhang du är med i. Det måste vara tufft för dig. Jag är imponerad av att du går till skolan och jag förstår att du funderar på hur det ska bli i din nya skola. Att du önskar att den starten blir bra.
Jag gick in på ungdomsmottagningens hemsida och hitta en text om blygsel. Kolla in den tillsammans med dina föräldrar. Klicka på denna länk ungdomsmottagningen.
Nu undrar jag om du tillsammans med dina föräldrar sökt hjälp för dina svårigheter att prata inför andra människor? Om det alltid har varit så att du pratat hemma men inte i andra sammanhang. Kanske redan på förskolan? Om man är blyg brukar det inte finns en så tydlig gräns mellan vem det fungerar bra att prata med (hemma) och då det tar stopp fast man vill. Om man är blyg kanske det fungerar att prata med sin bästa kompis men inte i en större grupp.
Så mitt tips är att du kollar hemsidan runt blygsel och tillsammans med dina föräldrar kanske söker hjälp på BUP. Där skulle du kunna få hjälp med dina bekymmer med att bara kunna prata med vissa människor.
Tack för ditt brev och lycka till!