Kan en liten mängd av droger vara farlig?
Hej!
Jag har mått dåligt psykiskt ett tag nu och jag vet inte hur jag ska komma ur det. Jag vill må bra igen men ja vet inte hur. Jag vet att söka hjälp hos psykolog eller träffa någon att prata med kan hjälpa men vill verkligen inte det. Har problem med att skriva detta bara och när jag pratat med min tjej om det har jag fått panikattacker. Jag vill verkligen inte prata om det och vet inte hur det ska hjälpa. Jag har tänkt på att på nåt sätt försöka ändra mitt sätt att tänka. Jag har kollat runt lite och har fört att acid kan få en att tänka på nya sätt om saker. Jag vet att det inte är bra med droger och så men om man tar det i en liten mäng är det inte farligt att göra det någon gång. Skulle ni kunna råda till detta på nåt sätt eller är det bara ett dåligt sätt?
Hej

BUP svarar:
Hej!
Rakt svar på din raka fråga: det är ett jättedåligt sätt, det är uttryckligen ett farligt sätt att försöka "ändra sitt tänkande" genom att ta droger i liten mängd eller i större mängd. Det skulle inte lösa något av dina problem men skulle kunna leda till en rad andra, kanske till och med ännu svårare problem.
Vi tar först vad du ska veta om "acid", det vill säga någon typ av LSD och sedan tar vi den grundläggande, bakomliggande frågan, hur du skulle kunna få hjälp med ditt pyskiska mående som har varit dåligt ett tag nu.
När det gäller LSD är det sant att det förändrar tankesättet och angriper din  verklighetsförankrade tankeförmåga. Det är sant att det leder ifrån verkligheten som man vill fly från in i en fullständigt hallucinatorisk, overklig, nästintill psykotisk värld. Jag tror inte att du önskar ett sådant "nytt sätt" att tänka. Sedan finns något annat jätteviktigt som du ska veta.
Det kan vara trevliga eller oerhört skrämmande saker man upplever under "trippen", alltså medan substansen är aktiv i kroppen. Det är en risk i sig. Men i många fall går detta över och man hittar tillbaka till verkligheten utan några efterverkningar. Samtidigt måste jag säga att det finns en riskgrupp av individer som av någon sorts psykisk labilitet eller hjärnans speciella biologi inte kommer ut ur detta förändrade tillstånd och förändras även i personligheten. De psykosliknande upplevelserna, de förvrängda förnimmelserna kan komma tillbaka även utan att man tar en ny dos.  Ta alltså inte sådana risker som du eventuellt bittert skulle ångra.
Och nu till den andra aspekten i du skriver om. För mig framträder du som en klokt tänkande, reflekterande ungdom med en benägenhet att få ångest. Det är kanske just din ångest som gör att du psykiskt mår dåligt. Men du befinner dig i en rävsax. Du vet att du borde tala med en professionell person om din ångest=dåliga mående men just denna starka ångest hindrar dig i att prata med någon.
Varför du har denna starka ångest, vad den bottnar i och hur du skulle kunna hantera den skulle man kunna reda ut just genom samtal. Men det är omöjligt för dig säger du.
Finns det något sätt att ändå få hjälp?
Ja, det finns. Jag rekommendera dig att du börjar anonymt chatta på nätet med en kurator till exempel på bris.se. Där kan du börja formulera dina tankar eller skriva om situationer som framkallar din ångest och få råd och vägledning. Eller du kan gå in på föreningen tilia. Det är en frivillig organisation som jobbar för ungas psykiska hälsa. När du på det här "osynliga" sättet har börjat sätta ord på vad du upplever som svårt kan ni resonera vidare. Du kommer att se att det inte är farligt eller skamligt att tala om känslor och tankar, att det är mänskligt att ibland behöva stöd och hjälp. Det kan vara de första stegen på vägen till att i ett senare skede gå vidare till en eventuell behandlingskontakt ansikte mot ansikte om det visar sig att det fortfarande behövs.
Och inte minst på det sättet kommer du att förstå att visst, hjälper det att prata. Kommunikation är vägen till att förstå världen och oss själva, kommunikationen är vägen till att känna sig avlastad, dela med sig av bördan vi bär på och få kloka, goda råd. Droger stänger just denna väg, lämna det tankespåret direkt!