Känner att det är något fel med mitt fokus
Jag tror att jag kan ha adhd eller adt, vad ska jag göra för att få reda på om det är så. Jag har pratat med mina föräldrar men dom säger bara att jag inte har det och skiter i det sedan men jag känner att det är något fel med min fokus.
Emmos

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du pratat med dina föräldrar om dina misstankar runt ADHD, men att de inte tror det och sedan var inte den frågan så intressant längre. Men för dig är den här frågan jätteviktig visst är det så? Så viktig att du skriver till oss på Frågelådan. Det tycker jag var bra att du gjorde. Nu vill jag peppa dig att fortsätta kolla om dina misstankar stämmer.
Du tycker att du har svårt med ditt fokus. Väldigt klokt och moget av dig att tänka att det här har du svårt med. Kanske svårare än vissa av dina klasskamrater? ADHD är en vanlig diagnos så du känner säkert något med liknade svårigheter.
Det du behöver göra är att kolla med din mentor eller den lärare som känner dig bäst hur de tycker att det fungerar i skolan för dig. Om de sett att du har svårt att vara uppmärksam och koncentrerad på lektionerna eller som du väljer att kalla det "känner att det är något fel på mitt fokus".
När du pratar med skolan vore det bra om du berättade att du pratat med dina föräldrar men att de inte tror det. Det kanske är möjligt att planera in ett möte med dig, din mentor och dina föräldrar så ni kan diskutera detta tillsammans.
Lycka till och tack för ditt brev!