Stressad och kan inte fokusera
Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag är så stressad just nu och känner att allt är super jobbigt. När allt blir för mycket leder det till att jag inte gör något istället. Nästan varje dag har jag huvudvärk och jag gråter mig till söms varje natt. Jag kan inte fokusera utan jag sitter bara i andra tankar. Jag har inte sagt till någon då jag oftast inte visar mina känslor. Det jag undrar är bara hur ska jag göra för att inte bli lika stressad då jag blir stressad av allt.
anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du nu känner dig stressad nu och att allt känns jobbigt. Om du funderar lite, kan du då tänka om vad det är som bidrar till att du nu är mer stressad än vanligt? Du skriver att du har svårt att koncentrera dig och att du märker att du sitter i ”andra tankar”.
Om du försöker att tänka efter, kan du då komma ihåg vad det är för tankar som du känner dig upptagen av? Du skriver också att du inte är en person som brukar visa dina känslor. Det gör att jag undrar över hur det blir för dig när du går och håller saker som du tänker och känner för dig själv?
Det brukar vara svårt att försöka låta bli att tänka det man tänker eller känna det man känner. Tankar och känslor verkar behöva få komma fram. Kanske är det så att din stress, din svårighet med koncentrationen och med att tankarna är på annat håll hänger ihop med att du anstränger dig för att hålla allt för dig själv?
Min erfarenhet är att det brukar kunna hjälpa att prata med någon. Att dela sina tankar och känslor med någon annan. Jag tycker att du skall fundera på om det inte finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna pröva att prata med. Det kanske skulle kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Du kan också pröva att ta kontakt med ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möta unga som har det som du. Försök att ta dig själv på sort allvar och tänka att du skall pröva att prata med någon om allt du tänker och känner.
Lycka till!