Kan man få en ADHD-diagnos även om skolan inte märker något?
Hellloooo så jag tror att jag kan ha adhd o min mamma tror typ också det. När man gör en adhd utredning så ska man ju typ prata me skolan men kan man få en diagnos även om skolan inte märker nått?? fast andra kompisar o familj gör det
Soso

BUP svarar:
Hej!
För att man ska få en diagnos ska de svårigheter som är krävs för diagnosen synas både hemma och i skolan. Svårigheterna ska också finnas i en viss bestämd omfattning.
Är det så att du inte tror att skolan ser dina svårigheter? Då tycker jag att din mamma ska tala med skolan och beskriva vad det är hon ser hemma som gör att hon tror du har diagnosen. Då kan skolan säga hur de ser på saken. De i skolan kan också bli mer uppmärksamma på sådant som är svårt för dig och som kan peka mot en diagnos. Om de ser något sådant, kan de skriva en remiss för utredning till barnläkarmottagningen. Men om skolan inte tycker att det finns anledning att utreda så kan de inte remittera.
Om du har svårigheter hemma men som inte syns i skolan så kan det hända att det som är svårt i skolan kan märkas längre fram när skolan kräver mer av dig. Då kan man utreda då.
Så låt din mamma tala med skolan och se vad som händer.