Får panikångest i skolan
Jag behöver hjälp, varje gång jag ska stå framför klassen eller prata i små grupper får jag panikångest. Mina lärare säger att jag ändån ska göra det men det ända jag får ut är stammande ord vet ej vad ja ska göra.
Sara

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Panikångest är väldigt obehagligt och det är starkt av dig att du klarar av att försöka stå framför klassen och prata. Det är så man ska försöka göra -utsätta sig för det som väcker ångest och obehag. Erfarenheten visar att man genom att göra så brukar blir allt mindre rädd och får allt mindre ångest.  Att stå framför klassen och prata är ju inte direkt livsfarligt men det är nästan så det kan kännas om man som du får panikångest eller en panikattack.
Men kanske behöver du lite mer handledning och hjälp? Jag tänker att du skulle behöva förstå vad som händer med dig när du får panikångest. Det händer saker både rent kroppsligt och psykiskt. Har någon berättat så du vet och förstår? Du kan läsa mer om panikångest på UMO.
Jag tänker att du och dina lärare också behöver prata med varandra så du och dom vet vad du ska göra om du bara stammar lite och sedan inte vet hur du ska göra. Det kan vara ett jättestort framsteg att bara våga göra det! För att sedan när du vågar göra det kanske också bara börja med att säga en liten kort mening? Man brukar gå små steg i taget så att man klarar av övervinna sin ångest och obehag.
Om ni hade någon plan så du vet och är införstått med meningen med det hela och vad du ska försöka göra - så skulle det underlätta för dig.
Kanske skulle du kunna få mer stöd och hjälp i skolan om du också hade en kontakt med skolkuratorn? Jag tycker du ska försöka prata med dina lärare om din osäkerhet och höra med dem hur du kan få mer hjälp. Eftersom det är i skolan som dina problem uppstår är det väldigt bra att du kan öva på det som är svårt för dig där men det finns också möjligheter att få hjälp på en ungdomsmottagning eller på en vårdcentral om du inte tror hjälpen i skolan räcker.
Lycka till!