Kan man komma till BUP själv om man är 15 år?
hejj
Jag undra bara kortfattat om man kan kontakta/komma till bup själv om man är 15/16?
liksom min familj vet inte om mina problem,(självskadar, säkert depression eller bipolär, ångest och  säkert påbörjad ätstörning å så), så likosm vet inte riktigt vad jag ska göra, för har bara så sjukt svårt att prata med nån, iaf nån i min närhet, även svårt att prata me nån på skolan osv.
Har mått dåligt läge, skar mig för första gången för säkert 5 år sen, men mår dåligt i perioder, kan som må ovanligt bra nån dag till en vecka efter några sjukt svåra veckor,  från ingenstanns (därav jag inte ser de omöjligt att de kan va typ bipolär?) så har extra svårt att söka hjälp då de känns "onödigt" även om jag ara dagar an ha haft allvarligare själmordstankar.. finns även ingen akut bup motagning här å man kan inte heller bli inlagd i kommunen därav jag blir mer osäker då jag, om de blir värre, skulle bli inlagd några timmar härifrån å så.. vet bara inte riktigt vad jag bör göra för känns helt omöjligt att prata med nån i familjen som isf skulle kunna hjäpa mig att söka hjälp å så
mmsr

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter verkligen som att du har det besvärligt och att du är i behov av att få hjälp. Jag vet inte varför du säger att det är helt omöjligt för dig att prata med dina föräldrar om hur du har det och hur du känner dig.
Min erfarenhet är att många föräldrar vill veta hur deras barn har det och vill försöka vara till hjälp. Du kanske ska fundera över om du ändå inte skall försöka göra ett försök. Du kan ju också fundera över om det inte finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med.
Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor. Då kanske du också skulle kunna få hjälp med att prata med dina föräldrar så att ni alla tillsammans kan hjälpas åt att tänka på vilken hjälp du behöver. Om du behöver komma till BUP så kan ni också tillsammans kontakta BUP så att du får en tid för att komma dit.
Det är så att för att få komma till BUP så behöver föräldrarna vara med på det. Sen behöver kanske inte föräldrarna vara med på alla samtal som du skulle kunna ha med någon där. Nu har du tagit första steget mot att få hjälp när du skrev till oss. Det var bra gjort. Nu ska du försöka ta nästa steg mot att försöka må lite bättre. Nu ska du försöka prata med någon som du kan träffa och sitta tillsammans med.
Lycka till!