Har länge pendlat i starkt i humöret
Enda sedan jag var typ 9 år (är snart 14 nu) har mitt mående vart en berg och dalbana. I vissa perioder mår jag så dåligt att jag skadat mig själv och typ försökt ta mitt liv men sen bara bytar det och jag mår jättebra och kan göra vad som helst och så mår jag.
När jag väl mår bra har jag inget konsekvens tänk och det har hänt att jag t.ex tatuerat mig själv och tagit hål i öronen med mera. Jag kommer knappt ihåg vad jag gjort under såna perioder då det känns som jag kollar på en film, jag ser typ allt i någon annans perspektiv istället för mitt eget.
Nu har jag precis kommit in i en ”mörk” period/depression och för bara två dagar sedan mådde jag hur bra som helst och sedan mitt under dagen gick det bara över på 0 sek till självmordstankar och panikattacker. Just nu känns mitt liv helt meningslöst och jag vet inte vad jag ska göra.. när jag mår dåligt går jag även in i någon form av ”ätstörning” ish så att jag antingen svälter mig själv eller äter alldeles för mycket.
Förra hösten fick jag reda på att min pappa är bipolär och innan när han inte hade fått den diagnosen var han ungefär som mig, ena dagen kunde han vara helt knäpp och göra vad som helst o andra dagen mådde han så dåligt att han var tvungen att bli inlagd, därför undrar jag om jag kanske också har det med tanke på att man kan ärva sånt.
Aja, jag är säkert jätte barnslig som tycker detta är jobbigt men iallafall ha en bra dag!

BUP svarar:
Hej!
Du är inte alls som du säger barnslig, som tycker detta är jobbigt. Förstås är det jobbigt att svänga så starkt och så plötsligt i humöret så som du beskriver.
Du skriver att du oväntat kommer i en så mörk sinnestämning att du tänker på självmord och får panikattacker. Och att du när du mår ”bra” kan göra saker utan att alls tänka på följderna.
Eftersom din pappa har fått en bipolär diagnos tycker jag det skulle vara bra om du och någon av dina föräldrar talar med någon om det här. Bipolaritet kan vara ärftligt men behöver inte vara det. Det som är viktigt är att förstå mer om dina humörsvängningar för att se vad du behöver så det blir bättre.
Så tala med dina föräldrar. Tillsammans kan ni vända er till BUP.