Pappas död har gjort det svårt för mig
Hej jag är en flicka på 12års ålder (blir 13 i år) min pappa gick bort 2019 och det har gjort det svårt för mig i alting jag har pratat med min mamma och min skolkurator men dom förstår inte hur jag mår jag orkar inget och har svårt att koncentrera mig det går inte att förklara hur jag mår jag biter mig själv i handen varje gång jag är ledsen eller arg och gråter varje natt min enda kompis i skolan har flyttat och går inte kvar. Vi ska få kontakt familj och det är nån i min släkt som jag kommer va hos så jag vet vem det är men jag fattar inte riktigt vad som kommer hända jag vet att jag kommer va hos dom men jag fattar ändå inte min mamma tycker att det är jobbigt att det som hänt har hänt oss vi ör fyra st barn och en mamma i vår familj så förstår att hon är tröt. Som jag skrev förut så har jag ingen vän i skolan efter som att alla andra är duma vissa röker dricker och pratar om sånt som knark att ha sex porr och massa andra sker och skriker på andra bara för att dom tycker att det skulle va bättre att dom dör dom skriker åt lärarna och sånt jag vill ha hjälp hur ska jag få folk att förstå mig om hur jag mår
Hjälp mig snälla

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken bra fråga du har - hur ska du få andra att förstå hur du mår? För som du skriver nu, tycker du inte att varken din mamma eller din skolkurator förstår dig.
Jag tänker att det är inte länge sedan din pappa gick bort. Det är drygt ett år bara. Många kanske tycker att det är lång tid och att du kanske skulle ha kommit över din sorg och saknad och därför har svårt att förstå dig. Men ett år är en kort tid och sorgen och saknaden kanske du alltid kommer att känna, men mindre starkt.
Du skriver att det är svårt att förklara hur du mår men att du gråter varje natt och du biter dig i handen när du blir ledsen eller arg. Hur ska man beskriva hur man mår när man förlorat sin pappa?
Du berättar att du är väldigt ledsen och att du ibland är arg. Kan du inte börja där - att du både är ledsen och arg och det vill du prata om och att både din mamma och skolkurator ska förstå det. Kan du berätta det så tror jag att det är en väldigt bra början på ett samtal där du kanske känner dig förstådd?
Men jag tänker också att om du känner dig förstådd handlar inte bara om dig och hur du uttrycker dig. Det handlar också om den andre vill/kan lyssna. Ibland är det svårt att få tröst och hjälp i sin egen familj för alla blir drabbade av dödsfall och har kanske inte riktigt ork att lyssna och förstå andra.
Men du kanske skulle kunna ha hjälp av det brev du skrev till oss och vårt svar? Om du vill skulle du kunna visa det både för din mamma och din skolkurator så tror jag de skulle förstå mer hur du har det och kanske skulle det underlätta samtal mellan er?
Det blir nog extra tungt också eftersom du förlorat din bästa vän och inte har några andra kamrater i skolan. Hur är det med dina syskon? Kan ni prata med varandra om det som hänt och de frågor du har kring kontaktfamilj? Kanske kan du ha fortsatt kontakt med din vän via datorn och du skulle kanske också kunna få någon hjälp genom att chatta på Tjejzonen.