Problem med min hjärna
Hur ska jag göra för att må bra. Har haft problem med min hjärna i flera månader och har ett allvarligt självskadebeteende. Jag får panikattacker då och då också och jag vet inte hur jag ska må bra igen. Har problem med min tjej och jag klarar aldrig av att prata om hur jag mår eller med psykolog för att få hjälp.
Sexysniper

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver att du har haft problem med din hjärna. Jag antar att det inte är något fel på din hjärna utan att du menar att du har jobbiga tankar och känslor? Har man trassel i sin relation är det nog så att man måste försöka prata med varandra om vad som händer och hur det känns.
Jag vet inte om du är ängslig för att din tjej ska lämna dig om hon får veta vad du tänker och känner. Jag känner ju inte dig eller din tjej men jag vet att det brukar kunna kännas lite bättre om man trots allt vågar prata med varandra om hur man har det i relationen. Du skriver att du aldrig klarar av att prata med psykolog. Jag vet inte om det betyder att du har eller har haft kontakt med en psykolog eller en psykoterapeut.
Om du har kontakt med någon så kommer det bli svårt att få hjälp om du håller allt för dig själv. Nu har du ju skrivit till oss och berättat om dina tankar och det tycker jag vara bra gjort av dig. Det är inte svårt att förstå att du har det kämpigt med hur du känner och tänker. Försök nu att ta nästa steg och faktiskt försöka prata med din tjej om hur ni har det och med en psykolog om du går till en sådan.
Du kan kanske också fundera över om det inte kan finnas någon på skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att prata med. Då kanske du kan få hjälp med att tänka om hur du ska gå vidare så att du verkligen får den hjälp du behöver. Det skulle kunna vara en skolkurator, skolsköterska eller en mentor. Du kanske du också kan få hjälp och stöd så att du skulle kunna berätta för dina föräldrar om hur du känner och tänker.
Lycka till!