Litar inte på psykiatrin. Var kan jag få hjälp?
Hej!
Jag har mått dåligt i en längre tid (flera månader) och har självmordstankar även 2 självmordsförsök. Allt hände pga att jag drabbades av långvarig stress och har haft massa problem och blev utsatt för besvärliga utmaningar i mitt liv. Har fått just nu depression och ångest i form av ångestattacker och äter mediciner för det. Jag vill/vågar inte söka hjälp i vården längre för när jag senast sökte hjälp på VC för att hantera ångestbesvären blev det totalt fel och jag blev utsatt för övergrepp från poliser och de tvingade mig att stanna på psykiatrin även fast jag inte alls var i det tillståndet som behövde ”poliser” eller stanna kvar på psykiatrin. De behandlade mig som om jag var en galen och inte fattade något. Det var en hemsk upplevelse som jag aldrig någonsin  kommer att glömma. Jag hade även kontakt med min skolkurator i nästan 1 år och fick mycket hjälp från henne, men nu är hon sjukskriven i en längre tid. Jag vill inte heller prata om mitt mående med mina kompisar för några tycker att jag visar att jag mår dåligt för att få uppmärksamhet från folk. Jag vet inte längre vad jag ska göra. Min familj vet inget om mitt mående och de får inte heller veta för de kommer ändå inte fatta. Jag behöver hjälp och prata med någon för att åtminstone klara av mina vardagar, men vet inte var jag ska få den hjälpen. Vad ska jag göra?
12345

BUP svarar:
Hej!
Det måste varit en svår upplevelse för dig att ha blivit omhändertagen med tvång av polis och psykiatrin. Jag förstår att du tvekar inför att ta kontakt med vården igen. Men kanske var det något speciellt som hände den gången som gjorde att det blev så svårt och så fel.
Vad bra att du också hittat någon som har kunnat hjälpa dig mycket. Tyvärr är hon sjukskriven och du behöver någon att tala med.
Du skriver att din familj inte vet om hur du mår och att de inte skulle förstå om de fick veta. Är du säker på att det är så? Skulle de, även om de inte förstår allt (och du kanske inte heller vill berätta allt), kunna förstå en del och ge dig mer och bättre stöd som föräldrar? Kan det vara värt ett försök?
Att tala med kompisar kan vara bra, men när man mår dåligt behöver man ofta tala med någon professionell för att få bra hjälp. Kompisar kan inte riktigt förstå komplexiteten i det som är svårt. Säkert är det av den anledningen några av dem tycker att du bara och i onödan söker uppmärksamhet.
Du medicinerar mot depression och ångest. Är det möjligt för dig att tala med den du träffar där? Eller är det kanske den vård som du har dålig erfarenhet av?
Så vart kan du då vända dig? På ungdomsmottagningen finns kuratorer med stor erfarenhet av samtal med ungdomar som mår dåligt. Då vänder du dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Om självmordstankarna blir starka ska du inte vänta med att tala med någon. Du kan då ringa till Mind/självmordslinjen och förstås kontakta vuxenpsykiatrin.
Vänta inte med att tala med någon.