Känner mig ful och tjock
Hej. Jag har gått ner xkg på 2veckor nu..
jag känner mig ful o tjock och vill då bli smal. Jag äter ingenting, kanske en macka typ en varannan dag. Jag känner att jag skulle vilja ta mitt liv samtidigt och jag vet inte vad jag ska göra..
/15årig tjej
Ok

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev Du låter väldigt olycklig och ensam. Vad kan det vara som får dig så olycklig att det känns att du inte vill leva längre? Att inte äta och försöka gå ner i vikt låter som riskabelt. Du kan få en ätstörning.
Försök att berätta för någon hur du mår och försök förstå varför du känner dig så olycklig nu. Har det med utseende att göra, eller kompisar eller familjen eller självkänslan? Det finns så mycket som man kan må dåligt av men det brukar oftast kännas bra att ha någon att prata med och försöka reda ut alla starka känslor som man blir så påverkad av.
Kan du berätta för dina föräldrar hur du mår? Är de intresserade och kanske oroliga? Eller kan du ta kontakt med din skolkurator och berätta för hen. Gissningsvis har hen bra erfarenhet av andra ungdomar som har eller är på väg att få en ätstörning och vet hur du kan få hjälp.
Lycka till!