Svartsjuk
Hej BUP!
På senaste tid har jag bara blivit mer och mer svartsjuk. På många, inte bara de jag tycker om. Det känns som att en stor våg av självförakt har svept över mej.. Jag vet att man ska prata med någon när man mår dåligt, men ska jag vara helt ärlig vågar jag inte.
Det finns en vuxen person som jag känt länge. Hon brukade hjälpa mej i mina ostabilt stunder, men nu efter två år skäms jag.
I samband att jag blivit så svartsjuk har jag tappat det jag byggt upp. Den kärlek som jag känt till mina kompisar samt mej själv har försvunnit. Jag klarar inte av att vara med mina kompisar längre, de får mej att känna mej värdelös. Även fast de inte gör mer än att vara är dom. Jag blir så arg och frustrerad på mej själv.
Tänker att det har mycket med min självkänslan o göra, men hur ska jag kunna bygga upp den när den bara fallerar för var dag som går..
Jag vet inte vad jag ska ta mej till.. jag sjunker så djupt in i mig själv och känner hur den gamla tyngden jag känt innan kommer tillbaka. Detta har pågått nu i ett halvår.
Hur ska jag göra?
Svartsjukan

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skrev till oss om detta. Du funderar på om det har med din självkänsla att göra. Det tror jag är en viktig fundering. Du vet också att det är viktigt att prata med någon om man inte mår bra. Allt det här är viktigt och du tänker på ett bra sätt för dig som du kommer att ha nytta av om du kommer till det läget att du kommer till någon som du kan prata med.
Du skriver att du känner att du inte vågar att prata med någon. Samtidigt har du skrivit till oss och berättat om hur du har det. Jag tycker att det är lätt att förstå att du har det kämpigt utifrån ditt brev. Du kan beskriva dig själv och dina tankar och känslor på ett sätt så att andra kan förstå dig. Det är en egenskap som jag tror att du kommer att ha fördel av om du väl kommer i kontakt med någon.
Jag vet inte om du känner till hur ungdomsmottagningen fungerar. Det är ett ställe där det arbetar människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana bekymmer som du beskriver. Du kan också försöka fundera över om det inte finns någon på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna söka upp och prata med. Det skulle kanske kunna vara skolkuratorn, skolsköterskan eller någon mentor.
Försök att tänka att du tog ditt första steg mot att må lite bättre när du skrev till oss och att du nu står inför att ta ditt nästa steg som är att faktiskt försöka göra det som är svårt för dig, nämligen att prata med någon som du faktiskt träffar.
Lycka till!