Skadar mig själv när jag är ledsen
Hej 👋
Så fort jag är ledsen så gör jag dåliga saker mot mig själv T.ex skär mig eller så dricker jag alkohol. Vad ska jag göra för att sluta skada mig själv när jag är ledsen?
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss! Du ställer en jätteviktig fråga. Hur ska du göra för att inte göra illa dig själv när du är ledsen?
Varför tror du att du gör illa dig själv när du är ledsen? Kan det vara så att det dämpar din ledsnad när något annat gör ont? Liksom alkoholen dämpar dina känslor. Kan det vara så att du är inte bara ledsen utan också arg men ger dig på dig själv istället för någon annan? Men att skära sig och dricka alkohol ger oftast fler problem och ingen lösning. Om det känns bättre är det bara på kort sikt. Snart känner du att du behöver göra det igen. Och igen.
Det du behöver göra är att tala med någon om hur du mår och hur du har det omkring dig. Hur du har det hemma i familjen, med kamrater och i skolan. Det du känner är viktigt och värt att ta på allvar. Vet dina föräldrar om hur du mår och att du gör illa dig själv? Om de får veta, kan de hjälpa dig? Om något är jobbigt hemma behöver dina föräldrar försöka göra så att det blir bättre. Om något är jobbigt i skolan måste skolan förstå det och göra något åt det.
Du ska också försöka allt du kan att inte anklaga dig själv för att du känner dig så här. Det är lätt att man gör det, att man tycker att allt är ens eget fel. Men fast det känns så, så är det inte så. Du mår dåligt av en anledning som inte är ditt fel. Du gör det du kan för att må bättre. Fast det du gör nu är inte bra för dig.
Det finns vuxna som kan förstå och som kan hjälpa. Om du inte kan tala med dina föräldrar så kan du vända dig till skolkuratorn eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till BRIS.
Och du och dina föräldrar kan tillsammans vända er till BUP.
Tala med någon! Det kan bli mycket bättre.