Ingen motivation till att leva
Hej! jag går i högstadiet och har haft stor frånvaro sedan november 2019. Nu går jag knappt i skolan. Jag har inget hopp, ingen motivation till att leva, sköter inte min hygien och går i princip inte ur sängen. Det blir bara värre och värre. För ett antal år sedan fick jag anpassad studiegång o hade inga lektioner, var extremt uttråkad då jag hade högre begåvning än mina jämnåriga vilket ledde till en sorts utmattning o fick sköldkörtelsjukdom. Bedömdes av bup att inte ha någon diagnos. Nu flera år senare ska jag utredas för blodtrycksproblem o misstänkt sömnstörning. Så det är backstoryn liksom. Jag är jättestressad över skolan. Har inga känslor förutom irritation eller stress. Nu fungerar inte min hjärna, har utvecklat minnes o koncentrationsproblem sedan november, kan inte göra någonting om jag väl är i skolan. Har totalt isolerat mig. Med tanke på detta är det möjligt att skolan skickar mig till bup. Jag vill absolut inte självdiagnostisera men jag misstänker att jag ksk har depression. Jag vågar inte säga det rakt ut. Om man skickas till bup för skolfrånvaro, kmr de bedöma om jag har depression eller något annat? Eller bara prata om skolan? Känns som att detta är min sista utväg men jag vågar inte säga att jag tror jag är deprimerad själv. Men om det inte är på deras radar med depression kanske ingen tänker på det. O då har jag ingen utväg igen. Mår verkligen jättedåligt. Min fråga är alltså, med min situation, vad skulle hända om jag kmr till bup? Måste jag säga själv att jag tror jag har depression för att få utredas för det?
Frustrerad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du måste inte själv berätta för BUP vilka diagnoser du tror du har men du kan naturligtvis göra det om du vill. Men det viktiga är att du berättar vilka problem du har - hur du mår och hur du lever ditt liv. Bra att berätta som du gör - du har inget hopp, ingen motivation att leva, sköter inte din hygien och går i princip inte ur sängen. Dessutom minnes och koncentrationsproblem och total isolering. Det är vad du skriver om dig själv och det säger mycket mer om dig och dina problem än om du säger att du tror du har en depression.
Så om du berättar som det är går du nog inte under någon radar men jag förstår att du är orolig för du har varit på BUP tidigare och då inte bedömdes ha någon diagnos. Men det kan vara bra att påpeka i detta sammanhang att man kan ha väl så stora problem och bekymmer även utan att ha en diagnos.
Du skriver att skolan kanske tar kontakt med BUP och det verkar som du är orolig att du inte ska bli utredd på ett bra sätt så att du kan få hjälp med de allvarliga problem du beskriver. Även om du inte får kontakt med BUP på det sättet kan du och dina föräldrar alltid själva ta kontakt med BUP eller vårdcentral för utredning och behandling av de somatiska och psykiska problem du har.
Har du någon som kan hjälpa dig? Du skriver att du isolerat dig. Kan du ta kontakt med någon i skolan och be hen hjälpa dig? Eller kan du be dina föräldrar hjälpa dig nu på en gång?
För du skriver att du inte har något hopp, ingen motivation att leva och inte sköter din hygien. Det låter väldigt illa och om man mår så tror jag man behöver hjälp och stöd på en gång. Jag tycker inte du ska behöva ha det så!
Försök få hjälp att ta kontakt och få tid på en vårdcentral på en gång så du kan få hjälp. Du kan också ringa Bris anonymt och prata med en kurator så kan du få mer hjälp och råd hur du ska göra.
Lycka till!
.