Har anorexi och det blir bråk hemma hela tiden
jag är en 12 snart 13 åring tjej, detta började när jag var 11....
Jag mår inte alls bra, jag ljuger för alla att jag mår bra när jag vill ta mitt liv, rymma hemifrån. Jag har också anorexia så det blir bråk hela tiden hemma, det värsta är på kvällarna för att då är jag sååå svullen om min mage...pappa har sagt väldigt elaka saker...och ibland så blir de så arga att de drar i mina armar upp för trappan, dagen efter har jag märken (händer inte jätte ofta men det gör ju ont) jag gråter nästan hela tiden skolan, hemma, hos kompisar överallt....men jag försöker att inte visa det...vet inte vad jag ska göra😭☹️

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Det var klokt och modigt gjort av dig att höra av dig och fråga om råd när du är så här ledsen och har det så kämpigt.
Jag tycker du berättar om allvarliga saker när du skriver att du har anorexi och mår så dåligt att du tänker att du inte vill leva. Det är tecken som man behöver ta på allvar och något som du behöver du få hjälp med.
Du berättar att det blir bråk hemma på grund av din anorexi, så jag antar att dina föräldrar blir väldigt oroliga, kanske desperata och arga när du har svårt att äta. Men det är ingen bra situation när de tar i dig så hårt så det gör ont och blir märken. Så ska det inte vara.
Det är också något som behöver tas på allvar så du och dina föräldrar kan få den hjälp som ni behöver.
Du kan få egen hjälp för behandling av din anorexi och dina föräldrar kan få eget stöd så de blir mindre oroliga och arga. Det är viktigt att dina föräldrar tar egen hjälp så ni får det lugnare tillsammans hemma.
Det ansvaret måste så klart ligga på dina föräldrar, eftersom de är vuxna och dina vårdnadshavare. Dina föräldrar kan ringa till din BUP-mottagning så ni får hjälp med en bedömning och råd om fortsatt hjälp.
Om du kommer till BUP med dina föräldrar så kan du alltid säga att du vill prata ensam en stund med den ni får träffa. Ofta så får man också frågan om det, eftersom många barn och unga kan tycka att det är svårt att kunna säga en del saker när man sitter tillsammans med sina föräldrar.
Det är viktigt då att du berättar hur du mår och vilka bråk det kan bli hemma.
Du kan också på egen hand få hjälp genom att gå till din skolkurator eller skolsköterska och där berätta hur du mår. Samma sak där - det är viktigt att du berättar både om dina ätstörningar och hur bråken blir hemma och att du kan känna att du inte vill leva.
Då kommer de hjälpa dig - dels i skolan, dels att du och dina föräldrar kan få fortsatt hjälp hos BUP eller hjälp med familjebehandling på annat sätt.
Varmt lycka till!