Orkar inte med mina fosterföräldrar
hej ja e en tjej på 14 år o ja orkar verkligen inte med mina fosterföräldrar längre ja har under en lång tid nu haft ätstörningar o självskade beteende pågrund av dem o funderar hela tiden på att rymma asså dem slår mej inte eller nåt men dem skriker på mej hela tiden även om det typ bara är att mitt rum e stökigt asså ja orkar seriöst inte mer antingen tar ja fan livet av mej eller så sticker ja för gott för ja har kontakter som kan hjälpa mej me de. asså dem har inte ens märkt att ja har självskade beteende eller ätstörningar o ja mår så jävla dåligt varje jävla dag pågrund av dem snälla berätta för mej va ja ska göra//jävligt deprimerad tjej
jävligt deprimerad tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är hjärtskärande att läsa hur stora problem du har haft under en längre tid och inte fått hjälp.
Du bor hos fosterföräldrar vars uppgift är att ge dig en trygg och varm uppväxt, men det fungrerar uppenbarligen inte alls. Att du blir deprimerad i det här läget är inte konstigt. Man blir faktiskt både ledsen, nedstämd och arg om det ständigt är bråk och konflikter hemma. Ännu allvarligare är att du har en ätstörning och själskadebeteende utan att någon vet om det och utan att du får behandling.
Låt oss börja med att du själv anser att roten till dina problem är din situation hos dina fosterförädlrar. Här tänker jag att barn som är placerade hos fosterfamilj har en personlig socialsekreterare, vars uppgift är att följa barnet och är ansvarig för att det fungerar bra i hemmet.
Därför är mitt första råd att du tar konakt med din socialsekreterare och berättar för honom/henne hur du har det hemma. Men inte bara det.
Du måste berätta uppriktigt att du lider så mycket att du skadar dig själv och har problem med maten.
Tänk på att de måste känna till dina problem för att kunna ge dig den hjälp som du behöver.
Men jag vet av erfarenhet att undomar i din situation ibland inte vågar berätta för sin socialsekreterare eller har provat det men inte fick stöd och förståelse. Jag vet att det tyvärr förekommer.
Nu vet jag inte om du har provat denna väg eller inte. Om du inte har gjort det - ring till socialtjänsten i kommunen och tala med dem. Om det är svårt att ringa kan du mejla till dem.
Det är avgörande att informationen om din hemsituation och dina psykiska problem kommer fram.
Om vi förbereder oss för det värsta scenariot: att du talar med din socialsekreterare som sammankallar ett möte med dina fosterföräldrar men ingenting mer händer - vad gör du då?
En möjlighet är att du går till skolkuratorn och berätta där. Skolkuratorn kan hjälpa och stötta dig även när det gäller din kontakt med socialtjänsten.
Ett ytterligare alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen och berättar allt där.
På nätet kan du få stöd och vägledning om du går in på bris.se
Där du kan chatta med en kurator eller så kan du ringa dit på telefonnummer 116111.
Ett förslag till är att du går in på tjejzonen.se där man ibland kan få en så kallad "storasyster" att chatta med och få mer konkreta råd.
Ja, livet är inte alltid lätt, inte ens rättvist. Tyvärr är du inte ensam om att behöva kämpa hårt. Men du ska leva och du ska helst inte göra något som bara ytterligare skadar dig.
Följ mina råd och ge inte upp förrän du får den hjälp du i alla högsta grad behöver.