Undrar hur jag kan berätta för min pappa hur jag mår
Jag vet att jag har social fobi, ångest heter de tydligen nu för tiden.  Jag har aldrig blivit "diagnoserad", min skolsköterska har bara sagt "Du har social fobi". Nu har min pappa börjat misstänka att jag har social ångest,  saken är den att han tar aldrig upp det. Sitter jag i samma rum som honom,  frågar han aldrig hur jag verkligen mår. Jag undrar, hur berättar man för en förälder om hur äckligt dåligt man mår?

BUP svarar:
Hej!
Du är klok som vill kunna prata bättre med din pappa om hur du mår. Det är också helt rätt sak att göra när du märker att du inte mår bra.
Du har varit hos din skolsköterska som sagt till dig att du har social fobi.
Det är många många barn som lider av stark blyghet och social ängslan. Så du är varken konstig eller ensam om att ha det jobbigt med oro. Det är väldigt vanligt.
Inte minst är det ett vanligt problem hos många i skolan där man behöver våga prata på lektioner eller äta i matsalen tillsammans  med andra, för att nämna några saker som kan skapa oro.
Kanske har du också redan läst något om social oro och ångest? I så fall vet du säkert redan att det inte är något farligt att ha, även om det kan kännas väldigt jobbigt.
Det finns bra hjälp för oro, så problemen kan minska igen.
Här på Snorkel kan du läsa mer om oro hos barn och unga och vad som kan hjälpa då.
Du undrar också hur du skulle kunna förklara för din pappa om hur du mår?
Jag lägger till några frågor där andra skrivit och undrat samma sak, hur man kan prata med sina föräldrar.
Våga berätta så kan du få flera tips om hur man kan berätta.
Om du vill, så kan du också säga till din skolsköterska att du behöver hjälp att förklara för din pappa hur dåligt du mår.
Då kan din skolsköterska ringa din pappa, eller så kan skolsköterskan och du träffa pappa tillsammans. Då kan du få hjälp att prata igenom vad som väcker din oro just nu och på vilket sätt som du behöver få stöd och hjälp hemma och i skolan, så du kan må bättre igen.
Lycka till!