Innerst inne vill jag ändå leva
Hej jag är 15 år och har adhd. Jag har tidigare haft problem med självskadebeteende o försökt ta mitt liv ca 7 gånger innan. Och idag mådde jag så jävla dåligt så kände att jag bara ville dö så tänkte ta en överdos. Och jag vill inte vara såhär för är rädd att jag verkligen dör någon gång för att jag tagit mitt liv, för innerst innerst så vill jag leva för jag försöker se positivt i allt men de är. Mycket i skolan nu att jag har f i många ämnen o är rädd att jag inte ska komma in på gymnasiet så har skärt mig o försökt ta mitt liv kanske 2 gånger pga skolan o jag känner att jag behöver någon hjälp för detta men känner bara att jag inte får den hjälp jag behöver så tänkte om ni kanske skulle kunna hjälpa mig på något sätt?
Anton

BUP svarar:
Hej Anton!
Ditt mejl återspeglar den förtvivlan du känner och det väcker en djup medkänsla när man läser det. Du undrar om vi kan hjälpa dig på något sätt när du inte får den hjälp du behöver.
Nu får vi se om mina rader och råd är till hjälp.
Låt oss tänkla lite systematiskt! Du har en adhd-diagnos. Det betyder att du har haft kontakt med vården på något sätt och dina föräldrar har varit med under utredningen. Men vet dina föräldrar också om att du har haft självskadebeteende och försökt ta ditt liv flera gånger? Vem vet om det?
Du kan inte svara på dessa frågor till mig. Jag ställer frågorna ändå för att kunna tänka vidare.
Om dina föräldrar inte känner till dina självmordförsök och självskadebeteende, kan du tänka dig att säga något om det till dem?
Är du rädd för att de inte förstår dig eller till och med blir arga?
Det bästa är om de vet och stöttar dig i att söka mer hjälp på BUP-mottagningen, eller på vårdcentralen. (BUP-mottagningarnas adresser hittar du på vår hemsida).
Men om du inte vill prata med dem måste du ändå få hjälp. Vi börjar med skolan. Har du kontakt med skolkurator? Om inte är det ett direkt steg att går dit. Kuratorn kan /ska hjälpa dig med din rädsla för att misslyckas i skolan, men även med att du får mer hjälp i plugget. Det måste finnas en planering för eleverna med adhd-diagnos för att de ska kunna klara av skolan. Det är faktiskt skolans skyldighet.
Här vill jag igen återkomma till frågan om dina föräldrar. Det krävs ibland att föräldrarna trycker på i skolan för att deras barn ska få anpassad undervisning. Dina föräldrar kan kräva ett möte i skolan med lärare/mentor, elevhälsa och ni själva för en ny planering för dig. Du har helt rätt i att du måste få all stöd du behöver föra att få slutbetyg inför gymnasiet.
Jag misstänker att din förtvivlan i alla högsta grad hänger ihop med skolan. Därför är det av största vikt att du fortsätter att kämpa för att få hjälp där. Om du vill kan du säga till dina föräldrar att du fick detta råd av oss eller till och med visa mitt svar för dem.
Jag vill lägga till att om det finns någon annan person i skolan förutom kuratorn - kanske skolsköterskan eller en skolpsykolog eller en lärare som du har förtorende för- kan du be även av denna person om hjälp.
Sök stöd hos någon vuxen i denna fråga, det är helt avgörande.
Jag ser i ditt mejl att du i grund och botten är en kille med goda inneboende krafter. De hjälper dig att ta dig igenom när det känns som motigast. Det är helt fantastiskt att du vet att du vill leva, trots att din ledsenhet ibland är enorm. Din sunda livsvilja är din egen klippa du kan stödja dig på i svåra stunder.
Men självklart behöver du stöd även utifrån och även med annat än dina svårigheter i skolan.
Nu kommer vi tillbaka till dina självmordstankar och självskadebeteende. Du ska leva och du ska hitta bättre lösningar än att skära dig. Därför tänker jag att om du inte får hjälp av dina föräldrar för att konakta BUP-mottagningen, kan du ringa själv och berätta om dina självmordförsök och självskadebeteende.
I din ålder kan man komma på egen hand-i alla fall för ett inledande samtal. Och om du tidigare redan haft kontakt på BUP, kan du ringa och säga att du vill återkomma för dina problem består eller till och med försämrats. Det är vanligt att man behöver  en "påfyllning" av en behandling man tidigare fått.
Funkar det ändå inte, vill jag råda dig att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där kommer att känna igen dina problem i alla delar och kan hjälpa dig vidare för att hitta utvägar.
På nätet kan du få stöd och hjälp om du går in på föreningen tilia.se eller på bris.se dit du även kan ringa på telefonnummer 116111.
Om dina självmordtanakr växer till i styrka kan du gå in på självmordslinjen och chatta där eller du kan ringa dit på telefonnummer 90101.
Även till BUP kan man alltid gå akut vid självmordsimpulser.
Dessa sistnämnda råd gäller naturligtvis i ett akut läge för att stärka din inneboende sunda vilja att leva och förhindra att du gör något oåterkalleligt. Men dina problem måste få en långsiktig lösning. Du har dina ambitioner, du har en stark motivation och du har en stark vilja.
Du behöver också tro på din framtid när du har lämnat denna mörka period bakom dig. Hoppas att mina råd hjälper dig att hitta den hjälp du behöver för att nå dit.